Мысовских Л.О. —
Экзистенциальная иллюзорность образа Арбенина как осуждение идеологического извращения идеалов романтической культуры в драме М. Ю. Лермонтова «Маскарад»
// Философия и культура. – 2023. – № 7.
– С. 57 - 72.
DOI: 10.7256/2454-0757.2023.7.43479
URL: https://e-notabene.ru/fkmag/article_43479.html
Читать статью
Аннотация: В статье сквозь призму экзистенциальной философии С. Кьеркегора, К. Ясперса, Г.-Г. Гадамера и Ж.-П. Сартра, а также теории идеологии К. Манхейма осуществляется анализ личности главного героя драмы М. Ю. Лермонтова «Маскарад» – Арбенина. Автор статьи утверждает, что Арбенин пребывает в состоянии экзистенциального отчаяния и попадает в пограничную ситуацию. При этом в драме «Маскарад» идеалы романтизма сводятся к постромантической идеологии. Лермонтов делает это намеренно, чтобы осудить идеологическое извращение идеалов романтической культуры. Драма также фокусируется на общекультурной пограничной ситуации: как защититься от соблазнов идеологии в то время, когда существующие идеалы и ценности исчезают. Автор статьи приходит к выводу, что в «Маскараде» Лермонтов восхваляет романтические идеалы бунтарского духа и воли, трансцендентной любви и проницательности, даже когда он показывает опасности превращения этих идеалов в идеологию. Но «Маскарад» – это не романтическая драма. Это драма о романтизме, то есть о том, как идеалы романтической культуры могут быть извращены в идеологию, которая обманывает и разрушает людей, уничтожая их уникальную экзистенцию, вместо того чтобы возвышать их. «Маскарад» – это вариант реакции Лермонтова на трудности, возникшие в его постромантическое, переходное время. Передавая свое восхищение идеалами романтической культуры, Лермонтов воплощает один из типов реакции на осознание упадка этих идеалов – шаблонное сведение романтического мировоззрения и ценностей к набору идеологических концепций. Но, изображая Арбенина, Лермонтов намекает на возможность признания, что мировоззрение и ценности романтизма теряют свой авторитет и целостность и что превращение их в идеологию не компенсирует эту потерю. Нужно найти новое мировоззрение, новые ценности, новые идеалы.
Abstract: In the article, through the prism of the existential philosophy of S. Kierkegaard, K. Jaspers, G.-G. Gadamer and J.-P. Sartre, as well as the theory of ideology of K. Manheim, the personality of the main character of M. Y. Lermontov's drama "Masquerade" – Arbenin is analyzed. The author of the article claims that Arbenin is in a state of existential despair and finds himself in a borderline situation. At the same time, in the drama "Masquerade", the ideals of Romanticism are reduced to a post-Romantic ideology. Lermontov does this intentionally in order to condemn the ideological perversion of the ideals of romantic culture. The drama also focuses on the general cultural border situation: how to protect yourself from the temptations of ideology at a time when existing ideals and values are disappearing. The author of the article comes to the conclusion that in "Masquerade" Lermontov praises the romantic ideals of rebellious spirit and will, transcendent love and insight, even when he shows the dangers of turning these ideals into ideology. But "Masquerade" is not a romantic drama. This is a drama about romanticism, that is, about how the ideals of romantic culture can be perverted into an ideology that deceives and destroys people, destroying their unique existence, instead of elevating them. "Masquerade" is a variant of Lermontov's reaction to the difficulties that arose in his post–romantic, transitional time. Conveying his admiration for the ideals of romantic culture, Lermontov embodies one of the types of reaction to the realization of the decline of these ideals – the stereotypical reduction of the romantic worldview and values to a set of ideological concepts. But by portraying Arbenin, Lermontov hints at the possibility of recognizing that the worldview and values of Romanticism are losing their authority and integrity and that turning them into an ideology does not compensate for this loss. We need to find a new worldview, new values, new ideals.
Мысовских Л.О. —
Экзистенциальная парадигма творчества М. Ю. Лермонтова и культурный переход в русской литературе 1830-х–1840-х годов
// Философия и культура. – 2023. – № 6.
– С. 116 - 127.
DOI: 10.7256/2454-0757.2023.6.40939
URL: https://e-notabene.ru/fkmag/article_40939.html
Читать статью
Аннотация: В статье в свете экзистенциальных теорий С. Кьеркегора и К. Ясперса представлен анализ экзистенциальной парадигмы творчества М. Ю. Лермонтова, которая рассматривается в контексте культурного перехода в русской литературе 1830-х–1840-х годов. Утверждается, что Лермонтов радикально изменил характер своей литературной деятельности к середине 1830-х годов, преодолев собственную экзистенциальную амбивалентность и отказавшись от субъективной эмоциональности и экзотики своей юношеской поэзии в пользу объективных наблюдений и исследования окружающего мира. Лермонтов осознавал свою экзистенциальную амбивалентность и стремился к преодолению этого состояния для достижения культурной целостности, которую следует рассматривать как одну из его главных ценностей. Произведения Лермонтова отражают концепцию целостности как интеграции культуры посредством набора господствующих норм и идеалов, а также ощущение, что эта целостность распадалась в переходные времена. Такое положение дел вызывало чувство дезинтеграции у Лермонтова, которое сходно с пограничной ситуацией Ясперса. Произведения Лермонтова иллюстрируют утрату культурных идеалов с упадком романтизма. Но отвергая идеалы романтизма, Лермонтов передает ощущение, что постромантическое разочарование порождало цинизм и извращало мышление. Роман «Герой нашего времени» стал воплощением подобных недостатков. Произведения Лермонтова не принадлежат ни к романтизму, ни к протореализму, ни к какому-либо сочетанию того и другого. Но Лермонтов великолепно сыграл свою переходную роль. Он не только поставил вопросы о романтизме, которые реализм позже сделает своими собственными, он также пролил свет на сам романтизм и на то, как он угасал. Лермонтов показал, как трудно творить художнику, осознающему собственную экзистенциальную амбивалентность, и жить в переходное время, лишенное объединяющего чувства культурной интеграции и целостности, проиллюстрировав, насколько остро творческая личность нуждается в такой интеграции и целостности.
Abstract: The article presents an analysis of the existential paradigm of M. Lermontov's creativity in the light of the existential theories of S. Kierkegaard and K. Jaspers, which is considered in the context of the cultural transition in Russian literature of the 1830s-1840s. It is argued that Lermontov radically changed the nature of his literary activity by the mid-1830s, overcoming his own existential ambivalence and abandoning the subjective emotionality and exoticism of his youthful poetry in favor of objective observations and research of the surrounding world. Lermontov was aware of his existential ambivalence and sought to overcome this state in order to achieve cultural integrity, which should be considered as one of his main values. Lermontov's works reflect the concept of integrity as the integration of culture through a set of prevailing norms and ideals, as well as the feeling that this integrity was disintegrating in transitional times. This state of affairs caused a sense of disintegration in Lermontov, which is similar to the borderline situation of Jaspers. Lermontov's works illustrate the loss of cultural ideals with the decline of Romanticism. But rejecting the ideals of Romanticism, Lermontov conveys the feeling that post-Romantic disappointment generated cynicism and distorted thinking. The novel "The Hero of Our Time" has become the embodiment of such shortcomings. Lermontov's works do not belong to romanticism, nor to protorealism, nor to any combination of both. But Lermontov played his transitional role superbly. Not only did he raise questions about Romanticism that realism would later make its own, he also shed light on Romanticism itself and how it was fading. Lermontov showed how difficult it is for an artist who is aware of his own existential ambivalence to create and live in a transitional time devoid of a unifying sense of cultural integration and integrity, illustrating how badly a creative personality needs such integration and integrity.
Мысовских Л.О. —
Экзистенциальное пророчество историософской мысли Фёдора Ивановича Тютчева
// Философия и культура. – 2023. – № 5.
– С. 158 - 181.
DOI: 10.7256/2454-0757.2023.5.40774
URL: https://e-notabene.ru/fkmag/article_40774.html
Читать статью
Аннотация: В статье рассматриваются историософские размышления Ф. И. Тютчева, представленные в его трактатах, письмах, стихах, и обосновывается мысль о том, что Тютчев не провозглашает лозунги ни славянофильской, ни западнической доктрин, а создает оригинальную имперскую идеологию. Тютчев рассматривает Россию как равноправную и неотъемлемую часть Европы, связывая существование империи с развитием в России европейского духа. Основным критерием существования империи является единство. Если его нет, то государство как империя не может существовать. К православию Тютчев относился как к историософской категории. На традициях восточного христианства и наследии Византийской империи он основывает свою концепцию исторического процесса. В идее империи, основанной на христианских принципах, Тютчев видит лучшую систему государственности. Для Тютчева русский народ и православие играют главную роль в преобразовании мира. В концепции государства и власти для Тютчева особенно важны категории христианской этики, которые для высших слоев общества и представителей российского правительства на самом деле не были, по его мнению, актуальны. Поэт называет власть «безбожной», утверждая, что она исходит не от Бога, а основывается на своей материальной силе, не признавая более высокого Божественного авторитета над собой. Причиной «безбожия» власти стало отделение от русского народа и его национальных традиций и отход от исторического прошлого «Святой Руси». Именно в этом, с точки зрения Тютчева, заключается главная экзистенциальная проблема России. Тютчевская концепция империи была не воспроизведением реалий политической жизни России XIX века, а являлась попыткой ответить на то, как должно быть построено государство. Тютчевский идеал русского государства основан на обществе, объединенном единой христианской верой.
Abstract: The article examines the historiosophical reflections of F. I. Tyutchev, presented in his treatises, letters, poems, and substantiates the idea that Tyutchev does not proclaim slogans of either Slavophil or Westernist doctrines, but creates an original imperial ideology. Tyutchev views Russia as an equal and integral part of Europe, linking the existence of the empire with the development of the European spirit in Russia. The main criterion for the existence of the empire is unity. If it does not exist, then the state as an empire cannot exist. Tyutchev treated Orthodoxy as a historiosophical category. He bases his concept of the historical process on the traditions of Eastern Christianity and the legacy of the Byzantine Empire. In the idea of an empire based on Christian principles, Tyutchev sees the best system of statehood. For Tyutchev, the Russian people and Orthodoxy play a major role in the transformation of the world. In the concept of state and power, the categories of Christian ethics are especially important for Tyutchev, which, in his opinion, were not really relevant for the upper strata of society and representatives of the Russian government. The poet calls power "godless", claiming that it does not come from God, but is based on its material power, without recognizing a higher Divine authority over itself. The reason for the "godlessness" of the authorities was the separation from the Russian people and their national traditions and the departure from the historical past of "Holy Russia". This, from Tyutchev's point of view, is the main existential problem of Russia. Tyutchev's concept of empire was not a reproduction of the realities of the political life of Russia in the XIX century, but was an attempt to answer how the state should be built. Tyutchev's ideal of the Russian state is based on a society united by a single Christian faith.
Мысовских Л.О. —
Экзистенциальная парадигма творчества Ф. И. Тютчева в контексте философско-эстетических изысканий первой половины XIX века
// Филология: научные исследования. – 2023. – № 1.
– С. 1 - 12.
DOI: 10.7256/2454-0749.2023.1.38574
URL: https://e-notabene.ru/fmag/article_38574.html
Читать статью
Аннотация: В статье рассматривается творчество Ф. И. Тютчева в свете эстетических явлений русской литературы XIX века. Проводится сравнение творчества Тютчева и любомудров. Автор статьи приходит к выводу, что поколение творцов, к которому принадлежали Тютчев и любомудры, выработало своеобразный тип русской философии, чья специфика состоит в том, что она выражается через искусство, и прежде всего через литературу. В поэзии Тютчева обнаруживается ряд уникальных экзистенциально-философских концептов: предпосылки пограничной ситуации, описанной в ХХ веке в экзистенциальных теориях К. Ясперса, а также аналогии с размышлениями о смерти основателя религиозного направления экзистенциализма – С. Кьеркегора. Автор статьи делает вывод о тяготении русской философской мысли к выражению посредством языка искусства, в частности, языка поэзии. Тютчев и московские идеалисты создают новый тип героя – мыслителя. Он поставлен перед такими экзистенциальными проблемами, как место человека во вселенной, смысл человеческой жизни, понимание психики и человеческих чувств. Он задает вопросы о высших силах, руководящих миром. Перед ним стоят «проклятые проблемы», которые будут волновать русских писателей второй половины XIX века. Именно поэтическая мысль способствовала развитию во второй половине XIX века столь великого психологизма.
Abstract: The article examines the work of F. Tyutchev in the light of aesthetic phenomena of Russian literature of the XIX century. A comparison of the works of Tyutchev and lyubomudrov is made. The author of the article comes to the conclusion that the generation of creators to which Tyutchev and Lyubomudry belonged has developed a kind of type of Russian philosophy, whose specificity consists in the fact that it is expressed through art, and primarily through literature. Tyutchev's poetry reveals a number of unique existential-philosophical concepts: the prerequisites of the borderline situation described in the existential theories of K. Jaspers in the twentieth century, as well as analogies with reflections on the death of the founder of the religious trend of existentialism – S. Kierkegaard. The author of the article concludes that Russian philosophical thought tends to be expressed through the language of art, in particular, the language of poetry. Tyutchev and the Moscow idealists create a new type of hero – thinker. He is faced with such existential problems as the place of man in the universe, the meaning of human life, understanding of the psyche and human feelings. He asks questions about the higher powers that rule the world. He faces "damned problems" that will worry Russian writers of the second half of the XIX century. It was poetic thought that contributed to the development of such a great psychologism in the second half of the XIX century.
Мысовских Л.О. —
Симбиоз конформизма и социалистического реализма как основание творческой деятельности советского художника
// Философия и культура. – 2022. – № 7.
– С. 109 - 116.
DOI: 10.7256/2454-0757.2022.7.38449
URL: https://e-notabene.ru/fkmag/article_38449.html
Читать статью
Аннотация: В статье рассматривается феномен конформизма в контексте социалистического реализма, долгое время являвшегося основным направлением для советской художественной сферы. Конформизм трактуется как эффективный для художника способ оптимизации отношений с властью и обществом, дающий возможность социального самосохранения. Конформизм является для художников своеобразной стратегией, благодаря которой им удается достигать поставленных перед собой творческих целей и успешно существовать в установленных культурных рамках. Автор статьи утверждает, что конформизм помогал художникам, поставившим свое творчество на службу социалистическому реализму, обрести некое основание для своей деятельности, ибо социалистический реализм таким основанием изначально не обладал. Автор приходит к выводу, что в условиях постоянной трансформации требований к культуре и необходимости им в полной мере соответствовать конформизм становится для художника не просто тактикой в достижении творческих целей, но и своеобразным механизмом самозащиты, позволяющим сохранить душевное и физическое здоровье. Наиболее успешные советские художники смогли реализовать свой талант, создав множество ярких произведений искусства по причине того, что творили они именно в русле социалистического реализма, и не будь его, возможно, мир никогда бы не узнал о некоторых выдающихся советских художниках, равно как и не увидел их произведения искусства, так как реализация советских художников в иной культурной среде вполне могла бы не состояться.
Abstract: The article examines the phenomenon of conformism in the context of socialist realism, which for a long time was the main direction for the Soviet art sphere. Conformism is interpreted as an effective way for the artist to optimize relations with the authorities and society, giving the opportunity for social self-preservation. Conformism is a kind of strategy for artists, thanks to which they manage to achieve their creative goals and successfully exist within the established cultural framework. The author of the article argues that conformism helped artists who put their creativity at the service of socialist realism to find some basis for their activities, because socialist realism did not initially have such a basis. The author comes to the conclusion that in the conditions of constant transformation of cultural requirements and the need to fully comply with them, conformism becomes for the artist not just a tactic in achieving creative goals, but also a kind of self-defense mechanism that allows to preserve mental and physical health. The most successful Soviet artists were able to realize their talent by creating many bright works of art due to the fact that they created precisely in the mainstream of socialist realism, and if it were not for it, perhaps the world would never have known about some outstanding Soviet artists, as well as not seen their works of art, since the realization of Soviet artists in another cultural environment might well not have taken place.
Mysovskikh L.O. —
Existential and Religious Concepts of Fyodor Tyutchev's Poetry as Proof of the Existence of God
// Litera. – 2022. – № 7.
– С. 102 - 110.
DOI: 10.25136/2409-8698.2022.7.38487
URL: https://e-notabene.ru/fil/article_38487.html
Читать статью
Аннотация: The philosophical nature of Tyutchev's poetry was noted by researchers of his work during the poet's lifetime. The study of Tyutchev's work makes it possible to trace the origin of a unique direction of philosophical thought in Russian poetry of the XIX century – religious existentialism. The research carried out within the framework of this article allowed us to trace the genesis of the original direction of religious existentialism in the poetry of F. Tyutchev, who interpreted Nature in his work in philosophical categories. In his poetic works, Tyutchev does not just depict the splendor of Nature, but shows his own idea of the essence of the universe and tries to solve the riddle of human existence through the knowledge of the secrets of Nature, which is presented as proof of the existence of God. Thus, Tyutchev's poetry of Nature is regarded as existential poetry, since it gives a person an answer to the question of the meaning of his existence. In Tyutchev's poetry, the tragedy of human existence correlates with a similar theme developed in the philosophical treatises of the founder of existentialism, S. Kierkegaard, and subsequently continued in the works of the German existential philosopher K. Jaspers. Kierkegaard imagined a gloomy reality where a person is doomed to exist, plunged into the abyss of despair. At the same time, the founder of existentialism offered man a way out of tragic existence through the process of self-improvement, that is, the formation of his own personality, and striving for God. However, the process of becoming a personality is also a path to the tragedy of being, as it leads to a violation of harmony between man and Nature. It is this existential problem, which is related to the borderline situation of Jaspers, that lies in the focus of Tyutchev's attention, who described in poetic form the relationship between man and Nature and showed the only possible way out of this situation through making an existential choice in favor of accepting faith in the true God.
Mysovskikh L.O. —
Existential type of artistic consciousness:
genesis and ways of development in the literature of the XIX century
// Litera. – 2022. – № 4.
– С. 83 - 92.
DOI: 10.25136/2409-8698.2022.4.37521
URL: https://e-notabene.ru/fil/article_37521.html
Читать статью
Аннотация: The article traces the origins of existentialism on the examples of writers and philosophers of the XIX century. The history of the study of the category «artistic consciousness» and the category «existential consciousness» is considered. The theoretical substantiation of the concepts of «artistic consciousness» and «existential consciousness» is proposed. The terms «existential» and «existentialist» are distinguished. The term «existential» is applied to writers and philosophers of the XIX century. S. Kierkegaard, M. Lermontov, F. Tyutchev, A. Schopenhauer, F. Dostoevsky, L. Tolstoy, A. Chekhov, F. Nietzsche are represented as existential writers. It shows the path that existential consciousness took in literature in the XIX century from Kierkegaard's «Knight of Faith» to Nietzsche's «Antichrist». The author makes an assumption about the existence of an existential type of artistic consciousness, considered as a type of artistic and aesthetic interaction of a person with the world, expressed in artistic creativity. It is suggested that in the twentieth century, the existential consciousness of a free person who found himself in a world where «God died» fell into an enchanted circle of absurdity. The opposite approach, considering human freedom as a gift from God, suggests using it in the name of creative improvement. Such a path leads to harmony with God, elevating the human creator to the role of a co-author of Divine creativity. Only this way is able to bring existential consciousness out of the dead end of the absurd.
Мысовских Л.О. —
Писатель и экзистенциализм: художественная литература как средство выражения экзистенциальных идей
// Филология: научные исследования. – 2022. – № 4.
– С. 29 - 41.
DOI: 10.7256/2454-0749.2022.4.37743
URL: https://e-notabene.ru/fmag/article_37743.html
Читать статью
Аннотация: В статье рассматривается экзистенциальная парадигма в художественной литературе через призму теории литературы французского философа и писателя Жана-Поля Сартра. Исследуются отношения между писателем и читателем в их социальном контексте. Утверждается, что задача литературного критика состоит, главным образом, в том, чтобы изучить технику писателя. Задача философского критика может быть определена как изучение метафизики писателя. Писателям нужна свобода читателя, чтобы их работа существовала подлинно. Без этого они перестанут существовать как авторы, и их произведения окажутся в безвестности. Литература – это идеальное средство как для писателя, так и для читателя осознать свою собственную свободу и свободу друг друга. Автор статьи приходит к выводу, что идеи Сартра сегодня по-прежнему актуальны. Поскольку понятия национальности и принадлежности пересматриваются и изменяются, идет процесс глобализации, теории Сартра позволяют критикам контекстуализировать писателей за пределами таких очевидных границ. Сегодня представляется интересным выяснить, могут ли идеи Сартра об экзистенциализме и литературе быть применены к писателям и их творчеству таким образом, чтобы «критик» мог анализировать как метафизику романиста, так и его художественную технику, и, более того, оценивать его роль в обществе и за его пределами. В свете теорий Сартра, литература – это наиболее подходящий способ, с помощью которого человек может осознать и изменить общество. Теории литературы и экзистенциализма Жана Поля Сартра могут быть применены для выявления и анализа экзистенциальных концептов в самых разнообразных произведениях художественной литературы, в том числе ретроспективно, что демонстрируется в настоящей статье на примере русских писателей – М. Ю. Лермонтова и Ф. М. Достоевского.
Abstract: The article examines the existential paradigm in fiction through the prism of the literary theory of the French philosopher and writer Jean-Paul Sartre. The author explores the relationship between the writer and the reader in their social context. It is argued that the task of a literary critic is mainly to study the writer's technique. The task of a philosophical critic can be defined as the study of the metaphysics of a writer. Writers need the freedom of the reader for their work to exist authentically. Without this, they will cease to exist as authors, and their works will be in obscurity. Literature is an ideal means for both the writer and the reader to realize their own freedom and each other's freedom.  The author of the article comes to the conclusion that Sartre's ideas are still relevant today. As the concepts of nationality and belonging are being revised and changed, the process of globalization is underway, Sartre's theories allow critics to contextualize writers beyond such obvious boundaries. Today it seems interesting to find out whether Sartre's ideas about existentialism and literature can be applied to writers and their work in such a way that the "critic" can analyze both the metaphysics of the novelist and his artistic technique, and, moreover, assess his role in society and beyond. In the light of Sartre's theories, literature is the most appropriate way by which a person can realize and change society. The theories of literature and existentialism of Jean Paul Sartre can be applied to identify and analyze existential concepts in a wide variety of works of fiction, including retrospectively, which is demonstrated in this article by the example of Russian writers – M. Y. Lermontov and F. M. Dostoevsky.
Mysovskikh L.O. —
The formation of a unique paradigm of religious Existentialism in the poetry of Fyodor Tyutchev
// SENTENTIA. European Journal of Humanities and Social Sciences. – 2022. – № 4.
– С. 20 - 29.
DOI: 10.25136/1339-3057.2022.4.38468
URL: https://e-notabene.ru/psen/article_38468.html
Читать статью
Аннотация: The philosophical nature of Tyutchev's poetry was noted by researchers of his work during the poet's lifetime. The study of Tyutchev's work makes it possible to trace the origin of a unique direction of philosophical thought in Russian poetry of the XIX century – religious existentialism. The research carried out within the framework of this article allowed us to trace the genesis of the original direction of religious existentialism in the poetry of F. Tyutchev, who interpreted Nature in his work in philosophical categories. In his poetic works, Tyutchev does not just depict the splendor of Nature, but shows his own idea of the essence of the universe and tries to solve the riddle of human existence through the knowledge of the secrets of Nature, which is presented as proof of the existence of God. Thus, Tyutchev's poetry of Nature is regarded as existential poetry, since it gives a person an answer to the question of the meaning of his existence. In Tyutchev's poetry, the tragedy of human existence correlates with a similar theme developed in the philosophical treatises of the founder of existentialism, S. Kierkegaard, and subsequently continued in the works of the German existential philosopher K. Jaspers. Kierkegaard imagined a gloomy reality where a person is doomed to exist, plunged into the abyss of despair. At the same time, the founder of existentialism offered man a way out of tragic existence through the process of self-improvement, that is, the formation of his own personality, and striving for God. However, the process of becoming a personality is also a path to the tragedy of being, as it leads to a violation of harmony between man and Nature. It is this existential problem, which is related to the borderline situation of Jaspers, that lies in the focus of Tyutchev's attention, who described in poetic form the relationship between man and Nature and showed the only possible way out of this situation through making an existential choice in favor of accepting faith in the true God.
Mysovskikh L.O. —
Existential Paradigm of Artistic Consciousness: Russian Literature of the XIX Century as a Carrier of Ideas of Religious Existentialism
// SENTENTIA. European Journal of Humanities and Social Sciences. – 2022. – № 3.
– С. 14 - 23.
DOI: 10.25136/1339-3057.2022.3.37530
URL: https://e-notabene.ru/psen/article_37530.html
Читать статью
Аннотация: Based on the theoretical developments of the scientific philological school of the Ural Federal University (UrFU), the article analyzes the category of "artistic consciousness" and identifies an existential paradigm within this category. Special attention is paid to tracing the history of the study of the category "artistic consciousness" by UrFU scientists from the Soviet period to our time. The author of the article explores the origins of existentialism using the examples of writers and philosophers of the XIX century. As existential writers and philosophers of the XIX century, S. Kierkegaard, A. Schopenhauer, F. Nietzsche are represented among Western European thinkers and M. Lermontov, F. Tyutchev, F. Dostoevsky, L. Tolstoy, A. Chekhov are among Russian writers. The author of the article comes to the conclusion that the Russian literature of the XIX century is the bearer of unique ideas of religious existentialism. The author assumes the existence of an existential type of artistic consciousness, considered as a type of artistic and aesthetic interaction of a person with the world, expressed in artistic creativity, and suggests that in the twentieth century the existential consciousness of a free person who found himself in a world where "God died" fell into an enchanted circle of absurdity. The opposite approach, considering human freedom as a gift from God, suggests using it in the name of creative improvement. Such a path leads to harmony with God, elevating the human creator to the role of a co-author of Divine creativity.