Фаритов В.Т. —
Пути русской религиозной философии в свете кризиса европейской метафизики: С.Н. Булгаков и Ф. Ницше
// Философская мысль. – 2019. – № 3.
– С. 8 - 19.
DOI: 10.25136/2409-8728.2019.3.25722
URL: https://e-notabene.ru/fr/article_25722.html
Читать статью
Аннотация: Предметом исследования являются философские и религиозные воззрения С. Н. Булгакова в контексте кризисных явлений европейской метафизики. В качестве знакового выражения кризиса европейской метафизики в статье рассматривается учение Ф. Ницше. Автор проводит сопоставительный анализ концептуальных разработок С.Н. Булгакова и Ф. Ницше. Сопоставляются взгляды мыслителей на проблемы Бога, христианства, культуры, истории и человека. Особое внимание уделяется вопросам онтологии: осуществляется сравнительное исследование подходов философов к решению проблем бытия, единства и множественности. В предлагаемой статье используются методологические принципы и установки философской компаративистики, семиотического анализа, приемы онтологического исследования. Основным выводом проведенного исследования является положение о близости концептуальных горизонтов и исходной ситуации формирования и развития философских и религиозный идей С.Н. Булгакова и Ф. Ницше. Автор обосновывает тезис, что основной интенцией учений двух мыслителей является направленность на преодоление разрыва между трансцендентным и имманентным. Однако при наличие пунктов пересечения, оба философа идут различными путями в поисках ответа на кризис европейской метафизики.
Abstract: The subject of this research is the philosophical and religious views of S. N. Bulgakov in the context of crisis of the European metaphysics. The doctrine of F. Nietzsche is viewed as the sign expression of the crisis of European metaphysics. The author conducts a comparative analysis of the conceptual development of S. N. Bulgakov and F. Nietzsche; as well as the views of both thinkers upon the questions of God, Christianity, culture, history, and humanity. Special attention is given to the questions of ontology, pursuing correlation between the philosophers’ approaches towards solution of the problem of existence, unity and diversity. The article apples the methodological principles and patterns of philosophical comparativism, semiotic analysis, and approaches of ontological research. The main conclusion lies in the thesis on the proximity of conceptual horizons and initial situation of the formation and evolution of the philosophical and religious ideas of S. N. Bulgakov and F. Nietzsche. The author underlines that the main intention in the doctrines of both philosophers is the vector towards overcoming the gap between transcendent and immanent. Although, there are crossing points in their views, both philosophers take different paths, trying to decipher the crisis of European metaphysics.
Фаритов В.Т., Балаклеец Н.А. —
Онтология права и хозяйства (постметафизические тенденции в учениях Г.В.Ф. Гегеля и С.Н. Булгакова)
// Философская мысль. – 2018. – № 12.
– С. 59 - 71.
DOI: 10.25136/2409-8728.2018.12.28313
URL: https://e-notabene.ru/fr/article_28313.html
Читать статью
Аннотация: Предметом исследования статьи являются онтологические основания феноменов правовой и хозяйственной деятельности. Материалом исследования выступают концептуальные разработки Г.В.Ф. Гегеля и С.Н. Булгакова. В статье осуществляется сравнительный анализ "Философии права" Гегеля и "Философии хозяйства" Булгакова. Основанием и концептуальным горизонтом сравнительного анализа выступает идея кризиса европейской метафизики и поиска путей его преодоления в русской философии. Соответственно, основное внимание в исследовании уделяется экспликации кризисных явлений западной метафизики и постметафизических тенденций русской философии. В исследовании используются методологические принципы и установки философской компаративистики. Применяются также принципы историко-философского исследования, метод историко-философской реконструкции. Основным выводом проведенного исследования является тезис, что в отношении к европейской метафизике мысль Булгакова (как и многих других представителей русской религиозной философии, начиная с В.С. Соловьева) находится в сложном состоянии притяжения и отталкивания. В исследовании показывается, что то, что для Гегеля выступает высшей ступенью самоуразумения духа (право, государство) для русских философов оказывается только преходящим, подлежащим снятию моментом.
Abstract: The subject of this article is the ontological grounds of the phenomena of legal and economic activities. The research material is based on the conceptual modelling of G. W. F. Hegel and S. N. Bulgakov. A comparative analysis of Hegel’s “Philosophy of Law” and Bulgakov’s “Philosophy of Economy” is conducted. The foundation and conceptual horizon of the comparative analysis is the idea of crisis in the European metaphysics and search for ways of overcoming it within the Russian philosophy. Therefore, main attention is given to explication of the crisis occurrences in Western metaphysics and postmetaphysical trends in Russian philosophy. The authors apply the methodological principles, paradigms of philosophical comparativism, principles of historical-philosophical study, and method of historical-philosophical reconstruction. The main conclusion lies in the thesis that with regards to the European metaphysics, the thought of S. N. Bulgakov (along with many other representatives of the Russian religious philosophy, beginning with V. S. Solovyev) is in a complicated state of attraction and repulsion. The research demonstrates that what for Hegel is the superior stage of self-comprehension of the spirit (state, law), for the Russian philosophers is just a perishable moment.
Фаритов В.Т. —
Творчество жизни в стихотворении А.С. Пушкина "Осень"
// Филология: научные исследования. – 2018. – № 1.
– С. 38 - 44.
DOI: 10.7256/2454-0749.2018.1.23573
URL: https://e-notabene.ru/fmag/article_23573.html
Читать статью
Аннотация: Предметом исследования предлагаемой статьи является хрестоматийное стихотворение А.С. Пушкина "Осень". Объектом исследования выступает феномен "творчества жизни", раскрывающийся в анализируемом тексте. Статья посвящена экспликации эстетических и философских моментов творчества в "Осени" А.С. Пушкина. Автор опирается концептуальные на разработки Ю.М. Лотмана и С.Н. Бройтмана и одновременно выявляет параллели рассматриваемого текста с философскими идеями Ф. Ницше, а также М. Хайдеггера. Отдельное внимание в статье уделяется идеи вечного возвращения. В статье применяются методы контекстуального и интертекстуального анализа поэтического текста, а также используются методы сравнительного литературоведения. Основным выводом проведенного исследования является обоснование положения, что в "Осени" А.С. Пушкина утверждается активная, миросидающая позиция лирического героя. Новизна предлагаемого исследования заключается также в раскрытии связи феномена творчества с феноменом времени и с предложенной Ф. Ницше идеей вечного возвращения.
Abstract: The subject of this research is Alexander Pushkin's canonical poem 'Autumn'. The object of the research is the phenomenon of 'creativity of life' as it is revealed in the analyzed text. The article is devoted to the explication of the aesthetic and philosophical moments of creativity in "Autumn" by Alexander Pushkin. The author of the article relies on the conceptual design of Yu.M. Lotman and S.N. Breitman and simultaneously reveals the parallels of the text under consideration with the philosophical ideas of F. Nietzsche as well as M. Heidegger. Special attention is paid in the article to the idea of eternal return. In his research Faritov uses methods of contextual and intertextual analysis of the poetic text and methods of comparative literary studies. The main conclusion of the conducted research is the substantiation of the provision that in his poem 'Autumn' Alexander Pushkin affirms the active, miraculous position of the lyric hero. The novelty of this research is caused by the fact that the author reveals the connection between the phenomenon of creativity and the phenomenon of time and with the idea of eternal return proposed by F. Nietzsche.
Фаритов В.Т. —
Творчество и трансгрессия в учении Н. Бердяева: пути русской философии в свете кризиса европейской метафизики
// Социодинамика. – 2017. – № 5.
– С. 120 - 131.
DOI: 10.25136/2409-7144.2017.5.21468
URL: https://e-notabene.ru/pr/article_21468.html
Читать статью
Аннотация: В предлагаемой статье осуществляется исследование взаимосвязи русской философии с кризисом европейской метафизики на материале анализа книги Н.А. Бердяева «Смысл творчества». Автор обосновывает положение, что исходным пунктом движения философской мысли Н.А. Бердяева является кризис метафизики и поиск путей его преодоления. Следуя установкам учения Ф. Ницше, Н.А. Бердяев подвергает критике «метафизическую теорию двух миров» и философию «трансцендентизма». Путь выход из кризиса западной философии может быть найден, согласно Н.А. Бердяеву, в философии творчества. В статье используются методологические принципы и установки таких направлений философского исследования, как философская компаративистика и деконструктивизм. Анализируя основные положения «Смысла творчества», автор приходит к выводу, что творчество в концепции русского мыслителя представляет собой трансгрессивный феномен. В своем учении Н.А. Бердяев осуществляет переход от метафизики трансценденции к философии трансгрессии. Тем самым в статье эксплицируется связь учения Н.А. Бердяева с контекстом постницшеанской парадигмы западной философии ХХ столетия.
Abstract: This article examines interrelation between the Russian philosophy and the crisis of European metaphysics based on analysis of N. A. Berdyaev’s book “The Meaning of Creativity”. The position is substantiated that the initial point of movement of Berdyaev’s philosophical thought is the crises of metaphysics and search for ways to overcome it. Following the ideology of F. Nietzsche’s doctrine, N. A. Berdyaev subjects to criticism the “metaphysical theory of two worlds” alongside the philosophy of “transcendentalism. According to Berdyaev, the philosophy of creativity can suggest the way of exiting crisis for the Western philosophy. Analyzing the key positions of “The Meaning of Creativity”, the author comes to a conclusion that creativity in the concept of Russian thinker represents a transgressive phenomenon. In his teaching, Berdyaev realizes the transition from metaphysics of transcendence towards philosophy of transgression. Thus, the article explicates the correlation between N. A. Berdyaev’s doctrine with the context of post-Nietzschean paradigm of Western philosophy of the XX century.
Фаритов В.Т. —
Философские аспекты музыкальных произведений А. Шнитке (музыка и философия)
// Культура и искусство. – 2017. – № 4.
– С. 130 - 141.
DOI: 10.7256/2454-0625.2017.4.19417
URL: https://e-notabene.ru/camag/article_19417.html
Читать статью
Аннотация: Предметом исследования предлагаемой статьи является проблема интерпретации философского содержания академической музыки. Объектом исследования выступают философские аспекты музыкальных произведений А.Г. Шнитке. В своем анализе творчества композитора автор опирается на концептуальные разработки И. Канта, Г.В.Ф. Гегеля, Ж. Валя, Л. Шестова, М.М. Бахтина, К. Ясперса и Ж. Делеза. В содержании сочинений А.Г. Шнитке эксплицируются такие фундаментальные философские категории, как трансгрессия, трансценденция и трансцендентное. В исследовании используются методологические принципы и установки таких направлений, как структурный анализ музыки и музыкальная семиотика. Основным результатом проведенного исследования является вывод о преобладании феномена трансгрессии в музыкальных произведениях А.Г. Шнитке. Вкладом автора в исследование темы является классификация способов трансгрессии музыкального материала в сочинениях композитора. В исследовании также выявлены и описаны способы представления трансценденции и трансцендентного в музыке.
Abstract: The subject of the present research article is a problem of interpreting the philosophical content of classical music. The object of the research involves philosophical aspects of Aldred Schnittke's compositions. In his analysis of the composer's works Faritov relies on the theoretical study of Kant, Hegel, Wahl, Shestov, Bakhtin, Jaspers and Deleuze. Compositions of Alfred Schnittke explicated such fundamental philosophical categories as transgression, transcendence and the transcendent. In his study Faritov has used the methodological principles and guidelines of such areas as the structural analysis of music and musical semiotics. The main result of the research is the conclusion about the predominance of the phenomenon of transgression in musical works by Alfred Schnittke. The contribution of the author to the topic is the classification of music transgression methods in the works of the composer. The research has also allowed to identify and describe ways of representing transcendence and the transcendent in music.
Фаритов В.Т. —
Идея вечного возвращения Ф. Ницше: между философией и поэзией
// Философская мысль. – 2017. – № 4.
– С. 55 - 69.
DOI: 10.7256/2409-8728.2017.4.22517
URL: https://e-notabene.ru/fr/article_22517.html
Читать статью
Аннотация: Предлагаемая статья посвящена исследованию философских и поэтических аспектов идеи вечного возвращения того же самого Ф. Ницше. В идее вечного возвращения эксплицируются космологический и антропологический, мифический и философский аспекты. Указывается на метафизический и постметафизический характер данного учения. Приводятся примеры идеи вечного возвращения в художественной прозе. Учение о вечном возвращении рассматривается также в качестве основного и универсального мотива поэзии. Автор осуществляет анализ идеи вечного возвращения на материале русской поэзии.
В статье применяется комплексный подход, основанный на синтезе семиоэстетического, дискурсивного и интертекстового анализа. Общий подход может быть определён как философский анализ художественного текста. Основным выводом проведённого исследования является положение, что поэзия наряду с мифом представляет собой один из источников идеи вечного возвращения. Автор обосновывает тезис, что в поэзии идея вечного возвращения представлена в качестве синтетического единства различных аспектов, которые впоследствии получают развитие в философской рефлексии.
Abstract: This article is dedicated to examinatio of the philosophical and poetic features of F. Nietzsche’s idea of eternal return, which explicates the cosmological and anthropological, mythical and philosophical aspects. The metaphysical and post-metaphysical nature of this teaching is underlined. The author provides the examples of the idea of an eternal return in the artistic prose. The doctrine of eternal return is also considered as the principal and universal motive of poetry. The author analyzes the idea of eternal return using the material of the Russian poetry. The main conclusion of the study consists in the position that poetry, along with myth, manifests as one of the sources of the idea of eternal return. The author substantiates the thesis that the poetry presents the idea of eternal return as a synthetic unity of various aspects, which subsequently acquire development in the philosophical reflection.
Фаритов В.Т. —
Поэтическое творчество как воля к вечному возвращению: воображение и память
// Litera. – 2017. – № 3.
– С. 80 - 89.
DOI: 10.25136/2409-8698.2017.3.22612
URL: https://e-notabene.ru/fil/article_22612.html
Читать статью
Аннотация: Статья посвящена исследованию проблемы взаимосвязи феномена творчества и ницшевской идеи вечного возвращения. В качестве предмета исследования выступает стихотворение М.Ю. Лермонтова «Из-под таинственной холодной полумаски…». Через анализ антитезы маски и голоса автор статьи осуществляет экспликацию проблемы времени. Раскрытие связи воображения и памяти с творчеством позволяет выявить в стихотворении М.Ю. Лермонтова идею вечного возвращения. Анализ поэтического текста автор подкрепляет отсылкой к концептуальным разработкам Г.В.Ф. Гегеля и Ф. Ницше, а также М.М. Бахтина, Н.А. Бердяева, Э. Гуссерля, Ж.П. Сартра, К.Г. Юнга, Ж. Деррида и Ж. Делеза. В статье применяется методология интертекстуального и мотивного анализа. Основной метод может быть определен как философский анализ художественного текста. Основным выводом проведенного исследования является положение о творческом характере памяти и ее связи с феноменом воображения и идеей вечного возвращения. Память рассматривается как воля к увековечению созидаемы посредством воображения перспектив существования и ценностей. В статье показано, что память, воображение и созидание составляю основные мотивы идеи вечного возвращения, которая раскрывается в поэтическом творчестве.
Abstract: The article is devoted to the study of the problem of the interrelation between the phenomenon of creativity and the Nietzschean idea of eternal return. The subject of the study is the poem of Lermontov "From under the mysterious cold half-mask ...". Through the analysis of the antithesis of the mask and voice, the author of the article realizes the problem of time. Disclosure of the connection between imagination and memory and creativity makes it possible to identify Lermontov's idea of eternal return. An analysis of the poetic text is supported by the author referring to the conceptual developments of Hegel and Nietzsche as well as M. Bakhtin, N. Berdyayev, E. Husserl, J. Sartre, K. Jung, J. Derrida and J. Deleuze. The author of the article applies the methodology of intertextual and motivational analysis. The main method can be defined as a philosophical analysis of a literary text. The main conclusion of the study is the position of the creative nature of memory and its connection with the phenomenon of imagination and the idea of eternal return. Memory is seen as the will to perpetuate being created by imagining the perspectives of existence and values. The author of the article shows that memory, imagination and creation constitute the main motives for the idea of eternal return, which is revealed in poetic creativity.
Фаритов В.Т. —
Трансценденция и трансгрессия в философском дискурсе
// Философия и культура. – 2017. – № 2.
– С. 69 - 80.
DOI: 10.7256/2454-0757.2017.2.18631
URL: https://e-notabene.ru/fkmag/article_18631.html
Читать статью
Аннотация: Основная задача предлагаемой статьи заключается в исследовании места и роли онтологических перспектив трансценденции и трансгрессии в философском дискурсе. Особое внимание автор уделяет специфике философского языка. В статье прослеживается модификация характера философской терминологии в связи с доминирования перспективы трансценденции или трансгрессии. Показано, что обе онтологические перспективы трансценденции и трансгрессии в пространстве философского дискурса осуществляют нейтрализацию частных, региональных дискурсов в их притязании на исчерпывающее определение смысла существования. В статье используются методологические принципы и установки перспективизма, постструктурализма, деконструктивизма, семиотики. Частично применяются методы дискурс-анализа. Основным результатом проведенного исследования является определение онтологического статуса перспектив трансценденции и трансгрессии в философском дискурсе. Трансценденция предполагает выход за пределы предметной определенности языка и существования к тому, что не имеет позитивной определенности. Трансгрессия раскрывает подвижность и открытость границ любой бытийно-смысловой определенности.
Abstract: The main goal of this article consists in examination of the place and role of ontological prospects of transcendence and transgression within the philosophical discourse. Special attention is given to the specificity of philosophical language. The article traces the modification of character of the philosophical terminology due to the dominance of the prospect of transcendence or transgression. It is demonstrated that both ontological prospects of transcendence and transgression within the space of philosophical discourse neutralize the private, regional discourses in their claim towards the exhaustive definition of the meaning of existence. The main result of the conducted research lies in determination of ontological status of the prospects of transcendence and transgression within the philosophical discourse. Transcendence suggest exceeding the limits of the subject certainty of the language and continuation towards something that does not have positive certainty. Transgression reveals the flexibility and openness of the boundaries of any existential-conceptual certainty.
Фаритов В.Т. —
Трансгрессия в античной философии: Ницше и досократики
// Философская мысль. – 2016. – № 12.
– С. 105 - 114.
DOI: 10.7256/2409-8728.2016.12.2104
URL: https://e-notabene.ru/fr/article_21047.html
Читать статью
Аннотация: В предлагаемой статье рассматривается специфика предложенной Ф. Ницше интерпретации досократического периода античной философии. Основным материалом исследования выступает не опубликованная при жизни философа работа "Философия в трагическую эпоху греков" (1872 г.). Основной задачей исследования является экспликация онтологических аспектов осуществленной Ф. Ницше переоценки смысла и содержания наследия древнегреческой философии. В статье выявляются отличительные характеристики позиции Ницше от традиционных подходов к изложению и оценке раннего периода античной философии. В статье используются методологические принципы и установки герменевтики и деконструктивизма, а также сравнительного исследования философских текстов. Основным выводом проведенного исследования является обоснование положения, согласно которому источником становления античной философии является опыт трансгрессии и установка на поиск путей осмысления трансгрессивных феноменов существования. Автор показывает, что в античной философии можно выделить две противоположные тенденции: установку на отрицание трансгрессии и установку на признание самостоятельного онтологического статуса трансгрессивных феноменов.
Abstract: This article examines the specificity of the proposed by F. Nietzsche interpretation of pre-Socratic period of the ancient philosophy. The published during the philosopher’s lifetime work “Philosophy in the Tragic Age of the Greeks” (1872) comprises the main material for this research. The goal of this article consists in explication of the ontological aspects of the realized by F. Nietzsche reevaluation of the essence and contents of the philosophical herniate of Ancient Greece. The distinct characteristics of Nietzsche’s position from the traditional approaches towards interpretation and assessment of the early period on ancient philosophy are being determined. The main conclusion lies in substantiation of the opinion, according to which the source of establishment of the ancient philosophy is the experience of transgression and orientation towards the search of the ways of understanding the transgressive phenomena of existence. The author demonstrates that the two opposite trends can be highlighted within the ancient philosophy: orientation towards the rejection of transgression, and orientation towards the recognition of independent ontological status of the transgressive phenomena.
Фаритов В.Т. —
"Век Делеза": онтология смысла и трансгрессии
// Философская мысль. – 2016. – № 9.
– С. 74 - 85.
DOI: 10.7256/2409-8728.2016.9.20272
URL: https://e-notabene.ru/fr/article_20272.html
Читать статью
Аннотация: Статья посвящена исследованию онтологических аспектов философии Ж. Делеза. Основное внимание в статье уделяется проблемам преодоления платонизма, трансгрессивному характеру смысла и события. Онтологические разработки Ж. Делеза рассматриваются в контексте учения И. Канта о свободе, диалектики Г.В.Ф. Гегеля и учения Ф. Ницше о вечном возвращении. Предлагается новый вариант прочтения философии свободы И. Канта. Особое внимание автор уделяет анализу специфики делезовской интерпретации идеи о вечном возвращении и экспликации онтологических аспектов данного учения. В статье используются методологические принципы и установки постструктурализма. Также применяется методика сравнительного анализа философских учений. Основным выводом проведенного исследования является тезис о трансгрессивном характере онтологии Ж. Делеза. Автор обосновывает положение, что онтологические воззрения французского мыслителя не относятся ни к метафизике, ни к диалектики. Онтология Делеза прелставляет собой онтологию трансгрессии. В исследовании показывается, что бытие мыслится Делезом как вечное возвращение. При этом вечное возвращение понимается философом не как повторение Того же Самого, но как утверждение различия и трансгрессии.
Abstract: This article explores the ontological aspects of the philosophy of Gilles Deleuze. Main attention is paid to the problems of overcoming of Platonism, transgressive nature of meaning and events. Ontological development G. Deleuze considered in the context of Kant's doctrine of freedom, dialectic G.V.F. Hegel and Nietzsche doctrine of the eternal return. A new version of the reading of the philosophy of freedom Kant. Particular attention is paid to the analysis of the specifics of interpretation of the idea of the eternal return, and the explication of the ontological aspect of the present teachings. The article used the methodological guidelines and the installation of post-structuralism. Also used a technique of comparative analysis of philosophical doctrines. The main conclusion of the research is the thesis of the transgressive nature of ontology G. Deleuze. The author substantiates the position that the ontological views of the french thinker are neither metaphysical nor dialectics. Ontology Deleuze prelstavlyaet an ontology transgression. The study shows that being conceived by Deleuze as the eternal return. Thus, the eternal return refers to the philosopher not as a repetition of the same, but as a statement of differences and transgression.
Фаритов В.Т. —
Хайдеггер как лекарство: онтология психиатрии
// Психолог. – 2016. – № 5.
– С. 12 - 23.
DOI: 10.7256/2409-8701.2016.5.20296
URL: https://e-notabene.ru/psp/article_20296.html
Читать статью
Аннотация: Статья посвящена проблеме влияния философских учений на теорию и практику психиатрии. Материалом исследования являются работы немецкого психиатра и философа Л. Бинсвангера. В качестве объекта исследования выступает онтология психиатрии. Предметом исследования является рецепция фундаментальной онтологии и экзистенциальной аналитики М. Хайдеггера в психиатрических исследованиях Л. Бинсвангера. В статье анализируется проблема онтологического основания психиатрии как научной дисциплины, рассматриваются основные понятия экзистенциального анализа как метода психиатрического исследования, описывается экзистенциальная структура шизофрении. В статье применяются методологические принципы и используется категориально-понятийный аппарат фундаментальной онтологии и экзистенциальной аналитики. Основным результатом проведенного исследования является экспликация онтологического содержания экзистенциального анализа как метода исследования в области психиатрии. Автор показывает, что работы Л. Бинсвангера имеют не только психиатрическую, но и философскую значимость. Психиатрические исследования Л. Бинсвангера базируются на феноменологии, фундаментальной онтологии и экзистенциальной аналитике.
Abstract: The article deals with the influence of philosophies on the theory and practice of psychiatry. The material of the research is the work of the German psychiatrist and philosopher Ludwig Binswanger. The object of the research is the ontology of psychiatry. The subject of the research is the interpretation of fundamental ontology and existential analytics of Martin Heidegger in psychiatric research of Ludwig Binswanger. The author of the article analyzes the problem of the ontological foundation of psychiatry as a scientific discipline, the basic concepts of existential analysis as a method of psychiatric research, and describes the existential structure of schizophrenia. The author has used the methodological principles and the framework of categories and concepts from fundamental ontology and existential analytics. The main result of the research is the explication of the ontological content of existential analysis as a method of research in the field of psychiatry. The author shows that the works of Ludwig Binswanger bear not only mental but also the philosophical significance. Psychiatric studies of Ludwig Binswanger are based on phenomenology, fundamental ontology and existential analytics.
Фаритов В.Т. —
Трансгрессия как стиль жизни и философии Ф. Ницше
// Философия и культура. – 2016. – № 4.
– С. 477 - 487.
DOI: 10.7256/2454-0757.2016.4.15614
Читать статью
Аннотация: Предметом исследования статьи является философское учение Ф. Ницше в перспективе трансгрессии. Автор рассматривает основные рубрики философии Ф. Ницше (сверхчеловек, воля к власти, вечное возвращение, нигилизм) и выявляет их связь с трансгрессией. Особое внимание уделяется проблеме бытия и становления в свете перспективы трансгрессии. Также рассматриваются вопросы, связанные с проблемами культуры и государства в философии Ф. Ницше. Отдельный пункт посвящен вопросу о статусе трансгрессии как основной стратегии жизни и философии Ф. Ницше. В статье используются методы анализа и интерпретации философских текстов, разработанные в рамках герменевтики и деконструктивизма. Основным результатом проведенного исследования является вывод о статусе трансгрессии в философии Ф. Ницше. Трансгрессия представлена как основной горизонт учения Ф. Ницше. В статье делается вывод, что современная неклассическая онтологии основана на трансгрессии. В осовремененном философском дискурсе перспектива трансгрессии вытесняет перспективу трансценденции.
Abstract: The subject of this research is Nietzsche’s philosophical doctrine in the perspective of transgression. The authors reviews the main categories of Nietzsche’s philosophy (superhuman, will to power, eternal return, nihilism) and determines their correlation with transgression. Special attention is given to the problem of being and becoming with regards to the prospects of transgression. Questions, associated with the problems of culture and state in the philosophy of Nietzsche, are also being examined. A separate paragraph is dedicated to the question about the status of transgression as the principal strategy of life and philosophy of Friedrich Nietzsche. The main result of the conducted research consists in the conclusion about the status of transgression as a fundamental horizon of Nietzsche’s philosophical doctrine. The author determines that the modern non-classical ontology is based on transgression. Within the existing philosophical discourse the prospect of transgression pushes out the prospect of transcendence.
Фаритов В.Т. —
Поэтика и эстетика незавершенного возвращения в творчестве А. Блока
// Филология: научные исследования. – 2016. – № 3.
– С. 284 - 290.
DOI: 10.7256/2454-0749.2016.3.18876
Читать статью
Аннотация: Предметом исследования предлагаемой статьи является идея вечного возвращения Ф. Ницше в поэтическом наследии А. Блока. Объектом исследования выступает осуществляющаяся в поэзии А. Блока трансформация ницшевской идеи вечного возвращения того же самого в поэтику и эстетику незавершенного возвращения. В статье осуществляется сравнительный анализ философских воззрений Ф. Ницше и поэтического миросозерцания А. Блока. Автор опирается на результаты современных исследований как в области литературоведения, так и в области философии. В статье применяется комплексный подход, основанный на синтезе семиоэстетического, дискурсивного и интертекстового анализа. Общий подход может быть определен как философский анализ художественного текста. Основным выводом проведенного исследования является положение, что в поэтическом мире А. Блока идея вечного возвращения трансформируется в феномен незавершенного возвращения. Автор показывает, что Блоком был ассимилирован преимущественно космологический, негативный аспект ницшевской идеи. Позитивный, антропологический аспект данной идеи не получил полного воплощения в творческом наследии поэта.
Abstract: The subject of the study of the proposed article is the idea of eternal return in Nietzsche's poetic heritage of Alexander Blok. The object of the research is carried out in favor of poetry by Alexander Blok transformation of Nietzsche's idea of the eternal return of the same in the poetics and aesthetics of incomplete returns. The article made a comparative analysis of the philosophical views of Nietzsche and poetic outlook Blok. The author draws on the results of current research in the field of literature and in philosophy. This article takes an integrated approach based on a synthesis of semiotic-aesthetic, discursive and intertextual analysis. The general approach can be defined as the philosophical analysis of a literary text. The main conclusion of the research is the situation that in the poetic world of Blok the idea of eternal return is transformed into unfinished return phenomenon. The author shows that the unit has been assimilated largely cosmological, the negative aspect of Nietzsche's ideas. Positive, anthropological aspect of this idea has not received full embodiment in the creative heritage of the poet.
Фаритов В.Т. —
Элементы народно-смеховой культуры в "Так говорил Заратустра" Ф. Ницше (Ницше и Бахтин)
// Litera. – 2016. – № 3.
– С. 60 - 74.
DOI: 10.7256/2409-8698.2016.3.19305
URL: https://e-notabene.ru/fil/article_19305.html
Читать статью
Аннотация: Предметом исследования предлагаемой статьи являются философские аспекты народно-смеховой культуры как источника концептуального и образного содержания произведений философской литературы. Объектом исследования являются элементы народно-смеховой культуры в книге "Так говорил Заратустра" Ф. Ницше. Автор, опираясь на концептуальные разработки М.М. Бахтина, осуществляет анализ основных философских идей и особенностей поэтики главной работы немецкого мыслителя. Основное внимание в статье уделяется феноменам смеха, карнавального мироощущения, шутовства и тела. В статье применяются методологические установки и принципы сравнительного литературоведения и философской компаративистики. Используются постструктуралистские методы работы с текстами. Основным выводом проведенного исследования является тезис об укорененности идейно-образной структуры "Так говорил Заратустра" в традициях народно-смеховой культуры. Автор обосновал положение о принадлежности данного произведения Ницше к жанрам карнавализованной литературы. В статье раскрыта связь феноменов смеха, карнавала, шутовства и тела с онтологическим феноменом трансгрессии.
Abstract: The subject of the study of the present article are the philosophical aspects of folk culture of laughter as a source of conceptual and figurative content philosophical literature works. Object of research are elements of folk culture of laughter in his book "Thus Spake Zarathustra" Friedrich Nietzsche. The author, based on the conceptual development of MM Bakhtin analyzes the main features of philosophical ideas and poetics of the main work of the German thinker. The main attention is paid to the phenomena of laughter, the carnival attitude, buffoonery and body. The paper used to install and methodological principles of comparative literature and comparative philosophy. Used poststructuralist methods of work with texts. The main conclusion of the study is a thesis about the embeddedness of ideologically-shaped structure "Thus Spake Zarathustra" in the tradition of folk culture of laughter. Author substantiated the position of the accessories of the work of Nietzsche to genres carnivalized literature. The article reveals the connection of phenomena of laughter, carnival buffoonery and body with the ontological phenomenon of transgression.
Фаритов В.Т. —
Трансгрессия и культура в "Рождении трагедии" Ф. Ницше
// Культура и искусство. – 2016. – № 1.
– С. 55 - 64.
DOI: 10.7256/2454-0625.2016.1.16935
Читать статью
Аннотация: Предметом исследования предлагаемой статьи является феномен трансгрессии в первом философском произведении Ф. Ницше - "Рождении трагедии из духа музыки". Автор исследует онтологические аспекты таких основных концептов учения молодого Ницше, как дионисийское и аполлоническое начало. В статье эксплицируется онтологическое содержание феноменов культуры, искусства и науки в трактовке Ф. Ницше. Выявляется место и роль феномена трансгрессии в бытии культуры и существовании человека. Также проводится сопоставление отдельных положения "Рождения трагедии" с разработками Г.В.Ф. Гегеля и М. Бахтина. Используется методологический арсенал, разработанный современной неклассической философской и социально-гуманитарной мыслью. Частично применяются методологические установки юнгианской парадигмы. Основным выводом проведенного исследования является тезис о подчиненном положении дионисийской трансгрессии аполлоническому началу культуры и искусства. Автор обосновывает положения, что молодой Ницше не был мыслителем, утверждавшим однозначный приоритет дионисийского перед аполлоническим. В "Рождении трагедии" Ницше выступает как философ культуры и искусства, а дионисийское начало допускает ровно настолько, насколько оно может быть преобразовано просветляющей аполлонической силой художественных образов и таким путем интегрировано в культуру.
Abstract: The subject of the present article is the phenomenon of transgression in the first philosophical work of Friedrich Nietzsche - "The Birth of Tragedy". The author investigates the ontological aspects of such basic concepts of the teaching of young Nietzsche as Dionysian and Apollonian beginnings. The author of the article explicates the ontological content of the phenomena of culture, art and science in the interpretation of Nietzsche. He also reveals the place and role of the phenomenon of transgression in the being of culture and existence of human. The author also conducts a comparative analysis of certain provisions of "The Birth of Tragedy" with the ideas of Georg Hegel and Mikhail Bakhtin. In his research Faritov has used research methods adopted from contemporary non-classical philosophy and social sciences. Partially he has applied the methodological principles of Jungian paradigm. The main conclusion of the research is the thesis about the subordinate position of the Dionysian transgression to Apollonian beginning in art and culture. The author proves the thesis that young Nietzsche did not unequivocally state the priority of the Dionysian to the Apollonian. In his "The Birth of Tragedy" Nietzsche speaks as a philosopher of culture and art, and the Dionysian beginning is admitted as much as it can be transformed by the enlightening force of Apollonian art images and thus integrated into the culture.
Фаритов В.Т. —
Шизоидный и истероидный полюс философии. Характерология профессиональной деятельности
// Психология и Психотехника. – 2016. – № 1.
– С. 82 - 87.
DOI: 10.7256/2454-0722.2016.1.17936
Читать статью
Аннотация: Предметом исследования статьи являются псисхотипы профессиональной философской деятельности. Автор сосредотачивает внимание на шизоидном и истероидном типе, которые рассматриваются в качестве крайних полюсов философской деятельности. В рамках сопоставительного анализа данных типов характеров в статье рассматриваются содержание философии, преобладающий тип деятельности, особенности стиля письма и речи, манера преподавания и круг чтения. Материалом исследования выступают как биографические факты из жизни известных мыслителей (Сократа, Гегеля, Ницше), так и их философские учения. В статье используется метод сравнительного анализа, биографический метод, метод исследования продуктов творчества. Применяются принципы характерологических и патографических исследований. Основным выводом исследования является тезис о существовании двух крайних психологических полюсов профессиональной философской деятельности: шизоидного и истероидного. В работе также учитываются двухполюсные типы: шизо-истероидный и истеро-шизоидный. Новым результатом является характеристика Сократа и Ф. Ницше как шизо-истероидных типов.
Abstract: The subject of research is the professional psycho-philosophical activity. The author focuses on the schizoid and hysteroid types which are regarded as extreme poles of philosophical activity. As part of the comparative analysis of the two types of characters the researcher discusses the content of philosophy, dominant type of activity, specific style of writing and speech, teaching, manner and terms of reading. The material of the study is the biographical facts from the life of famous philosophers (Socrates, Hegel, Nietzsche), and their philosophies. The author of the article uses the comparative method of analysis, biographical method, analysis of creative products. The author applies the principles of characterological and patografical research. The main conclusion of the research is the thesis about the existence of the two extreme psychological poles of professional philosophical activity: the schizoid and hysteroid. The author also takes into account the bipolar types: schizo-hysteroid and hystero-schizoid. The novelty of the research is caused by the fact that the author gives a description of Socrates and Nietzsche as schizo-hysteroid types.
Фаритов В.Т. —
Философия времени и земли в лирике Максимилиана Волошина
// Философская мысль. – 2015. – № 11.
– С. 112 - 132.
DOI: 10.7256/2409-8728.2015.11.1695
URL: https://e-notabene.ru/fr/article_16951.html
Читать статью
Аннотация: Предметом исследования предлагаемой статьи являются философские аспекты поэтического творчества М. Волошина. Основное внимание автор сосредотачивает на проблеме времени, истории, материи и земли в системе философского и поэтического мировоззрения поэта. В исследовании указывается на связь философских мотивов лирики М. Волошина с такими мыслителями, как Ж. Делез, Ж. Деррида, Р. Штейнер, Гераклит и Фалес. Особое внимание уделяется выявлению параллелей взглядов М. Волошина с философскими идеями Ф. Ницше. В статье используются базовые методологические принципы и установки философского анализа художественного текста, сравнительного литературоведения и деконструктивизма. Основным вкладом автора в исследование темы является философский анализ таких образов-концептов поэтического мира М. Волошина, как время, мгновение, след, рана, знак, свиток, материя и земля. Новизна исследования заключается в экспликации идеи вечного возвращения Ф. Ницше в системе философского мировоззрения поэта.
Abstract: The subject of study of the proposed article is philosophical aspects of poetry Voloshin. Main attention is focusing on the problem of time, history, and the matter of land in the philosophical and poetic world of the poet. The study shows the relationship of philosophical motives lyric Voloshin with such thinkers as Deleuze, Derrida, R. Steiner, Heraclitus and Thales. Particular attention is given to identifying parallels views Voloshin with the philosophical ideas of Nietzsche. The article uses the basic methodological principles and guidelines of the philosophical analysis of a literary text, comparative literature, and deconstruction. The main contribution of the author's research theme is the philosophical analysis of the images, concepts poetic world Voloshin as time, a moment, the trail wound, sign, scroll, matter and earth. The novelty of the research lies in the explication of the idea of eternal return Nietzsche in the philosophical world of the poet.
Фаритов В.Т. —
Диалектика и трансгрессия в учениях Г.В.Ф. Гегеля и Ф. Ницше. Сравнительное исследование
// Философия и культура. – 2015. – № 9.
– С. 1297 - 1305.
DOI: 10.7256/2454-0757.2015.9.11060
Читать статью
Аннотация: В ряде учений современной философской мысли феномен трансгрессии занимает такое же положение, какое в классических метафизических системах отводится феномену трансценденции. Задача предлагаемой статьи состоит в экспликации места и роли трансгрессии в учениях Г.В.Ф. Гегеля и Ф. Ницше. Философские поиски названных мыслителей находятся на границе классического и неклассического типов философствования, завершают классическую метафизику и предвосхищают концептуальные разработки ХХ столетия. В статье проводится сравнительное исследование диалектического взаимодействия трансгрессии и трансценденции в работах Г.В.Ф. Гегеля и Ф. Ницше. Наряду с традиционными методами научного исследования частично используется методологический арсенал деконструктивистских и постструктуралистских подходов. Применяется метод сравнительного анализа.
Трансгрессии представлена в системе Гегеля в качестве диалектического движения отрицания, снятия, преодоления границ определенности отдельных дискурсов. Трансгрессия у Гегеля оказывается включенной в метадискурс абсолютной Идеи и Духа. Трансгрессия здесь останавливается, выполнив свою функцию по расширению определенностей отдельных конечных дискурсов до максимальной и бесконечной определенности трансценденталистского метадискурса. В учении Гегеля представлена внутренняя трансгрессия, включенная в метаперспективу трансценденции. В философии Ницше диалектика освобождается от подчиненности метадискурсу трансценденции. Перспектива трансгрессии включает в себя трансценденцию в качестве ступени, в качестве подлежащего преодолению момента диалектического процесса.
Abstract: In a number of contemporary philosophical teachings the phenomenon of transgression takes the same place as the phenomenon of transcedence in classical metaphysics. The purpose of the present research article is to explicate the place and role of transgression in Georg Wilhelm Friedrich Hegel's and Friedrich Nietzsche's teachings. Philosophical searches of the aforesaid philosophers were carried out at the border between classical and nonclassical philosophies and thus finalized classical metaphysics and anticipated conceptual findings of the XXth century. The author of the present article has conducted a comparative research of the dialectical interaction between transgression and transcedence in Hegel's and Nietzsche's works. In addition to traditional research methods the author has partly used the methodological tools of deconstructivist and poststructuralist approaches. Faritov has also applied the method of comparative analysis. According to the researcher, in Hegel's works transgression is shown as a dialectical process of denial, removal and overcoming of definite borders of particular discourses. Hegel included transgression into the metadiscourse about absolute Idea and Spirit. That is the point where transgression completes its function of extension of definite borders of particular final discourses to maximum and infinite certainty of the transcendental metadiscourse. Hegel's teaching deals with the internal transgression as part of the metaprospect of transdendence. Nietzsche refused from the idea of dialects being governed by the transcendence metadiscourse. Transgression prospects involves transcendence as a particular step to be made in the dialectical process.
Фаритов В.Т. —
Перспективизм Ницше, философская теория дискурса и трансгрессия
// Философия и культура. – 2015. – № 7.
– С. 962 - 968.
DOI: 10.7256/2454-0757.2015.7.14895
Читать статью
Аннотация: Предметом исследования статьи является философская теория дискурса в свете концептуальных разработок Ф. Ницше. Автор подробно рассматривает связь перспективизма немецкого мыслителя с такими концептами современной онтологии, как дискурс и трансгрессия. В статье эксплицируется онтологическое содержание концепта дискурса. Подробно рассматривается место и роль перспектив трансценденции и трансгрессии в дискурсе. Большое внимание в статье уделяется интерпретации базовых разработок учения Ф. Ницше (воля к власти, сверхчеловек, мораль) в ракурсе современной философской теории дискурса. Используется методический арсенал, разработанный неклассической философской и социально-гуманитарной мыслью. Частично применяются методологические установки герменевтических и постструктуралистских подходов. Основным результатом проведенного исследования является экспликация связи современной философской теории дискурса с концептуальными разработками Ф. Ницше. Показана связь концепта дискурса с перспективизмом Ф. Ницше. Выявлена специфическая роль феномена трансгрессии в теории дискурса и в учении Ф. Ницше. Концепты дискурса и трансгрессии представлены как онтологические феномены.
Abstract: The subject of the study is the philosophical theory of discourse in terms of the conceptual development of Friedrich Nietzsche's ideas. The author examines the relationship between perspectivism of the German philosopher and such concepts of modern ontology as discourse and transgression. The article makes explicit the ontological meaning of the concept of discourse. In particular, the author studies the role and place of transcendence and transgression prospects in the discourse. Much attention is paid to the interpretation of the basic teachings of Nietzsche (the will to power, the superman and morality) from the perspective of the contemporary philosophical discourse theory. The author has used the set of methods developed by non-classical philosophy and social sciences and humanities. The author has also used several methodological provisions of hermeneutical and poststructuralist approaches. The main result of the study is the explication of the relationship between the contemporary philosophical discourse theory and the conceptual development of Friedrich Nietzsche's ideas. The author demonstrates that there is a certain relation between the concept of discourse an perspectivism of Nietzsche. The author also identifies the specific role of the phenomenon of transgression in the theory of discourse and in the teachings of Friedrich Nietzsche. The concepts of discourse and transgression are being presented as ontological phenomena.
Фаритов В.Т. —
Трансгрессия в философии Гегеля: от Гегеля к Ницше
// Философия и культура. – 2015. – № 6.
– С. 818 - 829.
DOI: 10.7256/2454-0757.2015.6.15303
Читать статью
Аннотация: Предметом исследования является трансгрессия как онтологическая перспектива философии Г.В.Ф. Гегеля. Концепт неклассической философской мысли, введенный в философский дискурс Ж. Батем, эксплицируется в диалектике немецкого классика. Трансгрессия представляется в качестве одного из определяющих моментов системы Гегеля. Основным материалом исследования является "Феноменология духа", также автор обращается к другим работам мыслителя. Большое внимание уделяется сравнительному анализу учений Гегеля и Ницше в плане экспликации сходства и различия в трактовке трансгрессии. В статье используются методологические принципы и установки деконструктивизма, философской компаративистики, критического историко-философского и онтологического исследования. Основным результатом проведенного исследования является экспликация трансгрессии в качестве доминирующей онтологической перспективы философии Гегеля. Трансгрессия в учении Гегеля занимает место трансценденции. Тем самым Гегель выходит за пределы классической метафизики и открывает пути становления неклассической философской парадигмы. Показано, что диалектика Гегеля является одним из возможных вариантов построения философского дискурса на основе перспективы трансгрессии.
Abstract: The subject of the study is the transgression as an ontological perspective of the philosophy of Georg Wilhelm Friedrich Hegel. The concept of non-classical philosophy introduced into philosophical discourse by Georges Bataille explicated in the dialectic of the German classical philosopher. The transgression is presented as one of the defining moments in Hegel's philosophy. The main material of the research is "Phenomenology of Spirit". The author also refers to other works of the philosopher. Much attention is paid to the comparative analysis of the teachings of Hegel and Nietzsche in terms of what was similar and different in their interpretations of transgression. In his research Faritov has used methodological principles and guidelines of deconstruction, comparative philosophy, critical historical-philosophical and ontological research. The main result of the study is the explication of transgression as the dominant ontological perspectives of the philosophy of Hegel. In the teachings of Hegel transgression took a place of transcendence. Thus, Hegel goes beyond classical metaphysics and opens the way to creating a non-classical philosophical paradigm. It is shown that the Hegelian dialectic is one of the possible variants of philosophical discourse based on the perspectives of transgression.
Фаритов В.Т. —
Субъект и сознание в режиме трансгрессии
// Философия и культура. – 2015. – № 4.
– С. 496 - 504.
DOI: 10.7256/2454-0757.2015.4.10907
Читать статью
Аннотация: Задача предлагаемой статьи состоит в описании специфического трансгрессивного режима бытия субъекта и сознания. Решение поставленной задачи предполагает предварительную деконструкцию картезианского субъекта и трансценденталистского понимания сознания. Необходимо эксплицировать конструктивный характер себетождественного субъекта и единого универсального сознания не с тем, чтобы показать их ложность, но с тем, чтобы раскрыть возможность принципиально иных конфигураций субъективности. Трансцендентализм должен быть разоблачён в своём притязании на универсальность и представлен в качестве одного из режимов бытия субъективации, существующего наряду с другими. Наряду с традиционными методами онтологического исследования используются некоторые методологические принципы и установки структурализма, деконструктивизма и постструктурализма. Результатом исследования является общая характеристика трансгрессивного режима субъективации как альтернативного способа бытия субъекта и сознания. В трансценденталистском режиме субъект и сознание конституируются в качестве самотожденственного образования с единым центром. В режиме трансгрессии субъективность раскрывается как открытая и подвижная конфигурация множества гетерогенных бытийно-смысловых перспектив.
Abstract: The objective of the present research is to describe a specific transgressive mode of the existence of the subject and consciousness. In order to achieve the objective, it is necessary to deconstrut the Cartesian subject and transcedental concept of consciousness. It is also necessary to express the constructive nature of the self-identical subject and universal consciousness not to show their falsehood but to open possibilities essentially of other configurations of subjectivity. Transcendentalism has to be exposed in the claim on universality and presented as one of the modes of the life of a subjectification existing along with others. Along with the traditional methods of ontologic research some methodological principles and ideas of structuralism, deconstruction and post-structuralism are used. The result of the research is the general description of the transgressive mode of subjectification as an alternative way of the existence of the subject and consciousness. In the transcedental mode the subject and consciousness are constituted as a self-identical unity with one center. In the transgressive mode subjectivity is revealed as an open and mobile configuration of a set of heterogeneous existence-semantic prospects.
Фаритов В.Т. —
А.С. Пушкин и Ф. Ницше в контексте идеи нового Возрождения
// Человек и культура. – 2015. – № 4.
– С. 1 - 17.
DOI: 10.7256/2409-8744.2015.4.15511
URL: https://e-notabene.ru/ca/article_15511.html
Читать статью
Аннотация: В статье рассматривается философское и культурное значение наследия А.С. Пушкина в контексте идеи нового Возрождения. Проводится сравнительный анализ философского содержания творчества А. С. Пушкина с идеями Ф. Ницше. Эксплицируется традиция рассмотрения значимости Пушкина и Ницше в одном контексте в русской философской мысли рубежа XIX-XX вв. Разрабатывается концепция нового Возрождения как центральной идеи русской философской мысли Серебряного века и одной из основополагающих идей Ф. Ницше. В статье используется методологические принципы и установки таких подходов, как сравнительное литературоведения, деконструктивизм и герменевтика.
Основным результатом исследования является экспликация значимости творческого наследия А.С. Пушкина и Ф. Ницше в качестве провозвестников нового Возрождения. Предложены концепты пракультурного и посткультурного хаоса. Разработана идея нового Возрождения с опорой на положения учения Ф. Ницше. Выявлен и обоснован факт общности культурных задач жизни и творчества Пушкина и Ницше.
Abstract: The article deals with the philosophical and cultural heritage value of A.S. Pushkin in the context of ideas of new Renaissance. The article presents a comparative analysis of the philosophical content of Pushkin's work with the ideas of Friedrich Nietzsche. The article reveals the tradition of considering the value of Pushkin and Nietzsche in the same context in the Russian philosophical thought of the XIX-XX centuries. Explicated the importance of the tradition of considering of Pushkin and Nietzsche in the same context in the Russian philosophical thought of the XIX-XX centuries. Develop the concept of a new Renaissance as the central idea of the Russian philosophy of the Silver Age and one of the fundamental ideas of Friedrich Nietzsche. The article used the methodological principles and guidelines of approaches such as comparative literature, deconstruction and hermeneutics. The main result of the study is an explication of the significance of the creative heritage of AS Pushkin and Nietzsche as the heralds of a new Renaissance. It offered concepts of pracultural and postcultural chaos. It developed the idea of a new Renaissance building on the provisions of the teachings of Friedrich Nietzsche. It identified and justified by the fact of community life and cultural problems of Pushkin and Nietzsche.
Faritov V.T. —
Philosophy of transgression: Georg Wilhelm Friedrich Hegel and Friedrich Nietzsche
// SENTENTIA. European Journal of Humanities and Social Sciences. – 2015. – № 4.
– С. 36 - 67.
DOI: 10.7256/1339-3057.2015.4.16671
URL: https://e-notabene.ru/psen/article_16671.html
Читать статью
Аннотация: The subject of this research is the conception of the philosophy of transgression in the teachings of Georg Wilhelm Friedrich Hegel and Friedrich Nietzsche. The author examines the fine concepts of Hegel’s philosophy such as spirit, otherness, sublation, and negation, and carries out the explication of transgression as the ontological content of these phenomena. The article presents a comparative analysis of the works of Hegel and teachings of Nietzsche in the area of establishment of the philosophical paradigm of transgression. A special attention is given to the issues of death of God in the philosophy of Hegel and Nietzsche. The research employs the methodological principles of deconstruction, comparative philosophy, as well as methods of ontology and history of philosophy. The scientific novelty of this work consists in the explication of transgression as the key aspect in the Hegel’s and Nietzsche’s teachings. Author’s special contribution consists in conducting a comparative analysis of transgression in Hegel’s philosophy with the main sections of Nietzsche’s teaching (such as Dionysian origin, overman (Übermensch), and death of God).
Фаритов В.Т. —
Дискурс и трансгрессия. Перспективы онтологического исследования
// Философская мысль. – 2015. – № 3.
– С. 1 - 9.
DOI: 10.7256/2409-8728.2015.3.14919
URL: https://e-notabene.ru/fr/article_14919.html
Читать статью
Аннотация: Предметом исследования предлагаемой статьи является феномен дискурса в аспекте концептуальных разработок современной неклассической онтологии. Автор рассматривает основные направления, проблемы и перспективы философского исследования концепта дискурса. С одной стороны, затрагиваются базовые проблемы онтологии, такие как бытие и сознание, мышление и реальность. Предлагается вариант решения данных проблем в рамках философской теории дискурса. С другой стороны, рассматриваются перспективы интеграции в философскую теорию дискурса концептуальных разработок неклассической философии. В этом ключе особое внимание уделяется феномену трансгрессии как способу нейтрализации границ бытийно-смысловой определенности дискурса. Используется методический арсенал, разработанный неклассической философской и социально-гуманитарной мыслью. Частично применяются методологические установки герменевтических и постструктуралистских подходов. Основным выводом проведенного исследования является тезис о формировании в современной онтологии новой исследовательской парадигмы - философской теории дискурса. Дискурс представлен в качестве онтологического феномена, который снимает базовые оппозиции классической метафизики, такие как бытие и сознание, язык и реальность. Значимым результатом исследования является вывод о трансгрессии как об особом способе бытия и смыслообразования, позволяющем преодолеть власть перспектив дискурса.
Abstract: The subject of the present article is to study the phenomenon of discourse in terms of conceptual developments of modern non-classical ontology. The author examines the main trends, problems and prospects of the philosophical concept of discourse studies. On the one hand, affect the basic problems of ontology, such as being and consciousness, thought and reality. Offers solutions to these problems within the framework of philosophical discourse theory. On the other hand, considers the prospects of integration into the philosophical discourse theory of conceptual development of non-classical philosophy. In this vein, special attention is paid to the phenomenon of transgression as a way to neutralize the borders existentially-semantic certainty discourse. Used methodical arsenal developed non-classical philosophical and socio-humanitarian thought. Partially used and methodological orientations hermeneutical poststructuralist approaches. The main conclusion of the study is the thesis about the formation of a modern ontology new research paradigm - a philosophical theory of discourse. The discourse is presented as an ontological phenomenon, which removes the basic opposition of classical metaphysics, such as being and consciousness, language and reality. A significant finding is the conclusion of transgression as a special way of being and of sense, can overcome the power of discourse prospects.
Фаритов В.Т. —
Пушкин и Ницше: перспективы сравнительного литературно-философского исследования
// Человек и культура. – 2015. – № 3.
– С. 100 - 125.
DOI: 10.7256/2409-8744.2015.3.15186
URL: https://e-notabene.ru/ca/article_15186.html
Читать статью
Аннотация: В предлагаемой статье рассматриваются перспективы и направления сравнительного литературно-философского исследования творческого наследия А.С. Пушкина и Ф. Ницше. Параллели в миросозерцании русского поэта и немецкого философа выявляются на основе сопоставления фактов жизни и творчества; отношения к античности, атеизму, язычеству и христианству; взглядов на человека и современную культуру. Целью сравнительного исследования является экспликация философской значимости поэтического мировоззрения Пушкина в контексте идей Ницше как основоположника неклассической парадигмы современной философской мысли. В статье используется методологические принципы и установки таких подходов, как сравнительное литературоведения, деконструктивизм и герменевтика. Результатом исследования является экспликация общих мотивов в мировоззрении Пушкина и Ницше. Философская значимость поэзии Пушкина раскрывается не только на основе отечественной философской мысли (В. Соловьев, В. Розанов, Д. Мережковский и др.), но и в контексте европейской философии. Тем самым раскрываются перспективы для выявления мирового значения творчества Пушкина.
Abstract: This article discusses the prospects and trends of comparative literary and philosophical study of creative legacy A.S. Pushkin and F. Nietzsche. The parallels to the world outlook of the Russian poet and the German philosopher identified by comparing the facts of life and work; attitude to antiquity, atheism, paganism and Christianity; views on human rights and modern culture. The purpose of the comparative study is explication of the philosophical significance of Pushkin's poetic world in the context of Nietzsche's ideas as the founder of the non-classical paradigm of modern philosophy. The article used the methodological principles and guidelines of such approaches as comparative literature, deconstruction and hermeneutics. The result of the study is the explication of common motifs in the outlook of Pushkin and Nietzsche. The philosophical significance of Pushkin's poetry is revealed not only on the basis the national philosophical thought (Soloviev, V. Rozanov, D. Merezhkovsky, etc..) but also in the context of European philosophy. Thus, disclosed prospects for identifying global significance of Pushkin.
Фаритов В.Т. —
Философия времени и вечного возвращения в лирике Афанасия Фета
// Филология: научные исследования. – 2015. – № 3.
– С. 216 - 223.
DOI: 10.7256/2454-0749.2015.3.16812
Читать статью
Аннотация: В предлагаемой статье исследуется специфика поэтической трактовки философской проблемы времени. Основным материалом исследования служит стихотворение А.А. Фета "Истрепалися сосен мохнатые ветви от бури...". Также рассматриваются поэтические тексты Ф.И. Тютчева, А.С. Пушкина, В.Я. Брюсова, И.В. Гете. Автор привлекает к анализу поэтических текстов концептуальные разработки таких мыслителей, как А. Шопенгаур, Ф. Ницше, М. Хайдеггер, Ж.П. Сартр, К. Ясперс и Ж. Делез. В статье используются методологические установки мотивного анализа (Б.М. Гаспаров) и принципы анализа поэтического языка, предложенные Ю.Н. Тыняновым. Новизна проведенного исследования заключается в экспликации в русской поэзии идеи вечного возвращения Ф. Ницше. В статье выделяются два противоположных модуса времени и рассматривается их представление в пространстве поэтических текстов. Также автор заостряет внимание на семантической многомерности поэтического текста и невозможности его приведения к однозначной определенности.
Abstract: In this paper Faritov investigates the specificity of the poetic interpretation of the philosophical problem of time. The main material of the research is the poem "Shaggy pine branches ragged from the storm ...". The author also discusses the poetic texts by Fyodor Tyutchev, Alexander Pushkin, Valery Bryusov and Johann Goethe. In order to analyze their poetry, the author also touches upon conceptual developments of such philosophers as Shopenhauer, Nietzsche, Heidegger, Sartre, Jaspers and Deleuze. In his research Farotiv has used the methodological provisions of the motivic analysis (offered by Boris Gasparov) and the principles of analysis of the poetic language introduced by Tynianov. The novelty of the research is caused by the fact that the author studies the idea of eternal return that was first offered by Nietzsche and later explicated in Russian poetry. The researcher has defined the two opposite modes of time and analyzed their representations in poetic texts. The author also emphasizes that a poetic text has many semantic dimensions and therefore analysis of poetic texts cannot be limited to certain rules.
Фаритов В.Т. —
Нильс-ницшеанец. Ницшеанские мотивы сказки С. Лагерлеф "Удивительное путешествие Нильса Хольгерсона с дикими гусями по Швеции"
// Litera. – 2015. – № 3.
– С. 114 - 142.
DOI: 10.7256/2409-8698.2015.3.16871
URL: https://e-notabene.ru/fil/article_16871.html
Читать статью
Аннотация: Предметом исследования предлагаемой статьи является философское содержание географической сказки С. Лагерлеф о путешествии Нильса с дикими гусями (1906-1907). Автор осуществляет экспликацию философских идей Ф. Ницше в тексте шведской писательницы. Основное внимание сосредоточено на проблеме воли к власти как на центральном пункте учения Ф. Ницше. Исследуется специфика проявления воли к власти в природе и в сфере человеческого существования. Также рассматривается феномен дионисийского начала, проблема отношения бытия и становления и проблема морали. В настоящем исследовании используются методологические принципы и установки сравнительного литературоведения и философского анализа художественного текста. Основным результатом проведенного исследования является экспликация ницшеанских мотивов сказки С. Лагерлеф "Удивительное путешествие Нильса Хольгерсона с дикими гусями по Швеции". Автором были выявлены параллели исследуемого художественного текста с философскими сочинениями и черновыми заметками немецкого философа. Тем самым раскрыт эвристический потенциал концептуальных разработок Ф. Ницше и философская значимость сказки С. Лагерлеф.
Abstract: The subject of the present article is to study the philosophical content of the geographic tales S. Lagerlof about the journey of Nils (1906-1907). The author provides an explication of philosophical ideas of Nietzsche in the text of the Swedish writer. It focused on the problem of the will to power as a central point the teachings of Friedrich Nietzsche. The specificity manifestation of the will to power in nature and in human existence. Also, the phenomenon of Dionysian beginning, the problem of the relationship of being and becoming, and the problem of morality. The present study used the methodological principles and guidelines of comparative literature and philosophical analysis of a literary text. The main result of the study is the explication of Nietzschean tale S. Lagerlof "Amazing Adventures of Nils Holgerson with wild geese on Sweden". The author revealed the parallels of the test of a literary text with the philosophical writings and rough notes of the German philosopher. Thus disclosed heuristic potential of the conceptual development of Friedrich Nietzsche and the philosophical significance of fairy tales S. Lagerlof.
Фаритов В.Т. —
Философский и психологический дискурс о духе (Г.В.Ф. Гегель и К.Г. Юнг: сравнительное исследование)
// Философия и культура. – 2015. – № 2.
– С. 251 - 259.
DOI: 10.7256/2454-0757.2015.2.10635
Читать статью
Аннотация: В статье проводится сравнительное исследование гегелевского философского учения о духе и юнговской психологии коллективного бессознательного. Базовые концептуальные ходы гегелевской диалектики сопоставляются с основополагающими понятиями юнговского учения, такими как коллективное бессознантельное, персона, индивидуация, самость, проекция. Несмотря на ярко выраженное негативное отношение Юнга к гегелевской системе, в учении психолога выявляются многочисленные параллели с философией духа Гегеля. Раскрывается противоречие между приверженностью Юнга кантовской метафизике и обилием гегелевских мотивов в его психологической теории. Используются стандартные методы научного исследования, в том числе метод сравнительного анализа. Частично применяются методологические установки герменевтических и постстрктуралистских подходов к исследованию текстов. Результатом исследования становится вывод, что психологическая теория Юнга характеризуется, с одной стороны, позитивистской ориентацией на приоритет фактов и исключение философской спекуляции из области исследования. Отсюда критическое отношение к гегелевской системе. С другой стороны, обнаруживается тенденция к решению средствами научного дискурса специфически философских проблем, что приводит к имплицитному присутствию гегелевских философем в юнговском учении.
Abstract: In his article Faritov carries out a comparative research of Hegel's concept of spirit and Jung's psychology of collective unconscious. Faritov compares the basic conceptual provisions of Hegel's dialectics with the main concepts of Jung's teaching such as collective unconscious, persona, individuation, self and projection. Despite the fact that Jung had a quite negative attitude to Hegel's philosophy, a lot of parallels can be drawn between Jung's psychology and Hegel's philosophy of spirit.
Faritov explains the contradiction between Jung's commitment to Kant's metaphysics and the presence of Hegel's motives in his psychological theory. Faritov uses conventional research methods including the method of comparative analysis. He also applies some methodological provisions of hermeneutical and post-structural approaches to analyzing texts. The result of the research is the conclusion that Jung's psychological theory, on the one hand, is oriented at the priority of facts and exclusion of philosophical speculation from the scope of research. That is why Jung seemed to be so critical about Hegel's theory. On the other hand, it tends to solve particular philosophical issues by the means of scientific discourse which leads to to the implicit presence of Hegel's philosophemes in Jung's teaching.
Фаритов В.Т. —
Философские аспекты времени и пространства в творчестве А.С. Пушкина
// Litera. – 2015. – № 1.
– С. 1 - 30.
DOI: 10.7256/2409-8698.2015.1.15098
URL: https://e-notabene.ru/fil/article_15098.html
Читать статью
Аннотация: В предлагаемой статье рассматриваются философские аспекты пространства и времени в поэзии А.С. Пушкина. На материале анализа отдельных стихотворений поэта автор эксплицирует направление динамики лирического хронотопа Пушкина. Выявляется связь художественного представления пространства и времени в пушкинской поэзии с фундаментальными проблемами метафизики. Проводится сопоставительный анализ лирического хронотопа Пушкина с хронотопами Ф.И. Тютчева и М. Волошина. Раскрывается близость поэтического миросезерцания Пушкина с философскими идеями Ф. Ницше. В статье используются методы сравнительного литературоведения и методологические установки метафизики русской литературы. Частично используются принципы герменевтики и деконструктивизма. Основным результатом исследования является выявление двух типов художественной организации пространства и времени в поэзии Пушкина и экспликация их философских аспектов. Показано, что лирический хронотоп Пушкина тяготеет к выходу за пределы классических метафизических оппозиций в направлении предвосхищения концептуальных разработок неклассической философии.
Abstract: This article discusses the philosophical aspects of space and time in the poetry of A.S. Pushkin. On a material analysis of poems of the poet author explicates the direction of the dynamics of lyrical chronotop Pushkin. Reveals connection between artistic representation of space and time in Pushkin's poetry with the fundamental problems of metaphysics. Carried out a comparative analysis of the lyrical chronotop Pushkin with chronotope F.I. Tyutchev and M. Voloshin. Reveals the closeness of the poetic world of Pushkin and philosophical ideas of Friedrich Nietzsche. We use the methods of comparative literature and methodological orientations of metaphysics Russian literature. Partially used the principles of hermeneutics and deconstruction. The main result of the study is to identify two types of rhythmic organization of space and time in the poetry of Pushkin and explication of their philosophical aspects. It is shown that the lyrical chronotop Pushkin tends to surpass the limits of the classical metaphysical oppositions towards anticipating the conceptual development of non-classical philosophy.
Фаритов В.Т. —
Трансценденция как онтологический горизонт научного дискурса (философия науки М. Хайдеггера)
// Философская мысль. – 2014. – № 11.
– С. 1 - 31.
DOI: 10.7256/2409-8728.2014.11.1418
URL: https://e-notabene.ru/fr/article_14186.html
Читать статью
Аннотация: Предметом исследования является специфика хайдеггеровской интерпретации феномена науки. Так как подступ к осмыслению бытия как такового Хайдеггер начинает с разработки экзистенциальной аналитики, перед данным исследованием стоит двойная цель. Во-первых, истолкование феномена науки как модуса человеческого бытия, т.е. как способа, посредством которого сущее становится доступно человеку в его бытии. В исследовании выявляются экзистенциально-онтологические и метафизические основы научного познания. Во-вторых, показывается, как феномен науки репрезентирует бытие как таковое или трансценденцию.
Наряду с традиционной методологией в статье используется методологический арсенал неклассической философской мысли: герменевтики, семиотики и деконструктивизма. Основным результатом проведенного исследования является экспликация онтологического основания научного познания в контексте фундаментальной онтологии М. Хайдеггера. Онтологическое основание науки состоит в конституировании бытия сущего как предметности, существующей вне и независимо от человеческого бытия. Отсюда следует, что наука есть один из один из модусов бытия-в-мире или трансценденции. Наука есть способ, каким сущее становится доступно в бытии человека.
Abstract: The subject of the study is the specificity of the interpretation of the phenomenon of science in the doctrine Martin Heidegger. Since the approaches to understanding of being as such, Heidegger begins with the development of existential analysts, before this study is twofold purpose. First, the interpretation of the phenomenon of science as a modus of human existence, that is, as the way in which things become accessible to man in his being. The study revealed the existential-ontological and metaphysical bases of scientific knowledge. Second, we show how the phenomenon of science represents being as such or transcendence.Along with the traditional methodology used in the article methodological arsenal of non-classical philosophy: hermeneutics, semiotics and deconstruction.The main result of the study is the explication of the ontological base of scientific knowledge in the context of fundamental ontology of M. Heidegger. Ontological foundation of science is to present things as objectivity, existing outside and independent of human existence. It follows that science is one of one of the modes of being in the world, or transcendence. Science is the way in which things become available in being human.
Фаритов В.Т. —
Научное творчество как трансгрессивный феномен
// Философия и культура. – 2014. – № 10.
– С. 1416 - 1422.
DOI: 10.7256/2454-0757.2014.10.10415
Читать статью
Аннотация: Предметом исследования является феномен трансгрессии в научном дискурсе как источник научного творчества. Научное производство имеет свои точки бифуркации, в которых замкнутость и организованность научного дискурса нарушается. В таких кризисных ситуациях научный дискурс переходит в трансгрессивный режим существования. Данный режим характеризуется нейтрализацией установленных научным дискурсом границ бытийно-смысловой определенности. Следствием этого становится раскрытие возможности иных конфигураций смысла и существования в пространстве научного дискурса. Переход научного дискурса в трансгрессивный режим составляет специфическое онтологическое условие научного творчества. Используются стандартные методы онтологического исследования, применяемые в классической и современной неклассической онтологии. Частично используется методологический аппарат синергетического подхода. Трансгрессивный режим не характерен для науки даже в ее современном постнеклассическом варианте. Однако именно трансгрессия является необходимым условием научного творчества. Научный дискурс переходит в трансгрессивный режим, во-первых, в ситуациях кризиса модификационного варианта. Во-вторых, в ситуации сближения с философским дискурсом. Оба случая являются точкой бифуркации, выводящей научный дискурс из состояния равновесия и нарушающей границы конституированной им определенности.
Фаритов В.Т. —
Трансгрессия и трансценденция как перспективы времени и бытия в философии М. Хайдеггера и Ф. Ницше
// Философская мысль. – 2014. – № 8.
– С. 1 - 24.
DOI: 10.7256/2306-0174.2014.8.13371
URL: https://e-notabene.ru/fr/article_13371.html
Читать статью
Аннотация: В предлагаемой статье представлено исследование специфики хайдеггеровского подхода к трактовке основополагающих категорий онтологии: времени, бытия и ничто. Концептуальные разработки М. Хайдеггера рассматриваются в горизонте сопоставительного исследования с учением Ф. Ницше, а также – Ж. Батая, Г. Башляра, Ж.П. Сартра, Ж. Делеза, Ж. Деррида. Основное внимание в статье уделяется анализу характера взаимодействия в философии Хайдеггера онтологических перспектив трансценденции и трансгрессии. Эксплицируется двойственное отношение Хайдеггера к классической и неклассической философской мыли. Наряду с традиционной методологией в статье используется методологический арсенал неклассической философской мысли: герменевтики, семиотики и деконструктивизма. Применяются методологические принципы сравнительного исследования философских учений. В статье обосновывается положение, что онтология Хайдеггера конституируется преимущественно на базе горизонта трансценденции, но сама трансценденция при этом приобретает в его учении совершенно иную смысловую наполненность, по сравнению с классической традицией употребления этого понятия. У Хайдеггера трансценденция по своему характеру приближается к трансгрессии, к раскрытию и утверждению множественности и становления. В этом плане учение Хайдеггера приближается к воззрениям Ф. Ницше. Однако вместе с тем Хайдеггер сохраняет преимущественную ориентацию на бытие как таковое, на тождество и единство. Множественность и гетерогенность (трансгрессия) оказываются у него подчинены доминирующей перспективе тождества (трансценденция).
Abstract: Research of specifics of Heidegger's approach to interpretation of fundamental categories of ontology is presented in the offered article: time, life and anything. Conceptual development of M. Heidegger is considered in the horizon of comparative research with the doctrine F. Nietzsche, and also – Zh. Bataille, G. Bashlyar, J.P. Sartre, Zh. Delez, Ge. Derrida. The main attention in article is paid to the analysis of nature of interaction in Heidegger's philosophy of ontologic prospects of a transtsendention and transgression. The dual relation of Heidegger to the classical and nonclassical philosophy is explicated. Along with traditional methodology in article the methodological arsenal of nonclassical philosophical thought is used: hermeneutics, semiotics and deconstruction. The methodological principles of comparative research of philosophical doctrines are applied. Situation locates in article that Heidegger's ontology is constituted mainly on the basis of the transtsendention horizon, but the transtsendention thus gains in its doctrine absolutely other semantic fullness, in comparison with classical tradition of the use of this concept. At Heidegger the transtsendention in character comes nearer to transgression, to disclosure and the statement of plurality and formation. In this plan Heidegger's doctrine comes nearer to F. Nietzsche's views. However at the same time Heidegger keeps primary orientation to life as that, on identity and unity. Plurality and heterogeneity (transgression) at it are subordinated to the dominating prospect of identity (transcendence).
Фаритов В.Т. —
Герменевтика и трансгрессия в современном кинематографе
// Человек и культура. – 2014. – № 3.
– С. 1 - 22.
DOI: 10.7256/2306-1618.2014.3.13391
URL: https://e-notabene.ru/ca/article_13391.html
Читать статью
Аннотация: В статье рассматриваются специфические характеристики эстетики современного кинематографического искусства на примере философского анализа фильма Дэвида Линча «Малхолланд Драйв» (2001). Исследуются два противоположных способа прочтения фильма: герменевтика и трансгрессия. Первый путь предполагает интерпретацию, сводящую гетерогенные сюжетные линии и единому смысловому и сюжетному центру. Второй путь предполагает отказ от возможных истолкований и утверждение открытости, множественности и трансгрессивности произведения. Философское и эстетическое обоснование второго подхода было осуществлено такими авторами, как М. Бахтин и Ж. Делёз. Наряду с традиционной методологией в статье используется методологический арсенал неклассической философской мысли: семиотики, постструктурализма и деконструктивизма.
В статье обосновывается преимущество трансгрессии перед герменевтическим подходом для исследования эстетики современного кинематографа. Герменевтика отсылает к оппозиции «означающее-означаемое», к репрезентации и, в конечном итоге, к метафизике и трансценденции. Фильмы Линча основаны на эстетике иного характера: на трансгрессии, устраняющей порядок репрезентации и раскрывающей несводимую к единству множественность гетерогенных линий. Эти линии постоянно пересекаются друг с другом, переходят одна в другую, образуя сложный контрапунктический узор. Искусство Линча помещает нас в трансгрессивное пространство чистых сингулярностей и событий.
Abstract: In article specific characteristics of an esthetics of modern cinema art on the example of the philosophical analysis of the movie of David Lynch "Malkholland Drayv" are considered (2001). Two opposite ways of reading of the movie are investigated: hermeneutics and transgression. The first way assumes the interpretation reducing heterogeneous subject lines to both the uniform semantic and subject center. The second way assumes refusal of possible interpretations and the statement of openness, plurality and a transgressivnost of work. Philosophical and esthetic justification of the second approach was carried out by such authors as M. Bakhtin and Zh. Delyoz. Along with traditional methodology in article the methodological arsenal of nonclassical philosophical thought is used: semiotics, post-structuralism and deconstruction.Advantage of transgression before germenevtichesky approach for research of an esthetics of a modern cinema locates in article. The hermeneutics sends to opposition "the meaning - meant", to representation and, finally, to metaphysics and a transtsendention. Lynch's movies are based on an esthetics of other character: on the transgression eliminating an order of representation and opening plurality of heterogeneous lines, irreducible to unity. These lines are constantly crossed with each other, pass one into another, forming a difficult contrapuntal pattern. Lynch's art places us in transgressive space of true singularities and events.