Энфиаджян А.С. —
Так что же это такое - «симфоническая музыка»?
// PHILHARMONICA. International Music Journal. – 2015. – № 4.
– С. 1 - 10.
DOI: 10.7256/2453-613X.2015.4.40204
URL: https://e-notabene.ru/PHILHARMONICA/article_40204.html
Читать статью
Аннотация: В статье рассматривается актуальная проблематика, связанная с отечественной, европейской и общемировой практикой использования искусствоведческого понятия «Симфоническая Музыка» (СМ). Отмечается различие версий и особенностей интерпретации термина СМ как в лите-ратуре сугубо музыковедческого профиля, так и в более широком культурологическом дискурсе. Устанавливается и анализируется степень эстетической, семантической и референтной соотнесённости СМ с исполнительской атрибутикой симфонического оркестра. Приводятся мно-гочисленные примеры музыкальных произведений, очевидная принадлежность которых к СМ ни в коей мере не обусловлена спецификой выразительных средств и возможностей симфонического оркестра. В процессе лоцирования различных музыковедческих аспектов понятия СМ, проводится его адекватная этимологическая и культурно-историческая корреляция со стержневой в русле заданной тематики лексемы «симфония». Показана ключевая и «цементирующая» роль в этом процессе конститутивной категории «симфонизм». Констатируется тот факт, что «симфоничность формы» музыкальных произведений определя-ется не какими-то устоявшимися «каноническими» схемами, а сложной внутренней организацией их музыкальной фактуры, связанной, в первую очередь, с непрерывностью развития и общей процессуальностью формообразования. Дополнительным признаком принадлежности к жанрам СМ признаётся колористичность звучания музыкальных произведений, обусловленная в том числе широтой и богатством их тембральной палитры. Осуществлено корректное искус-ствоведческое дефинирование понятия СМ в той его расширительной формулировке, универсальный характер которой позволяет обеспечивать адекватную идентификацию и верификацию всех произведений мировой музыкальной литературы, в полной мере соответствующих по ряду приоритетных критериев коренной жанровой атрибутике СМ. Введены вспомогательные музыковедческие понятия «условно симфоническая музыка» и «квазисимфоническая музыка».
Abstract: This article examines the relevant issue pertaining to Russian, European, and world practice of using the musicological notion of “symphonic music”. The author notes the differences in the versions and peculiarities of interpretations of the term “symphonic music” in both, literature of strictly musicological profile, as well as within the broader culturological discourse. The author determines and analyzes the level of aesthetical, semantic and referential correlation between symphonic music and performing attributes of symphonic orchestra. The article presents multiple example of musical works that although attributed to the symphonic music, are in no way substantiated by the specificity or the expressive means and capabilities of symphonic orchestra. In the process of locating the various musicological aspects of the notion “symphonic music”, the author gives its adequate etymological and cultural-historical correlation with the core lexeme “symphony”. The author reveals the key and “cementing” role of constructive category of “symphonism” in this process. It is stated that the “symphonicity of the form” of musical works is determined not by some established “canonical” schemes, but by a complex internal organization of their musical texture, which is linked, first and foremost, with the continuity of development and overall process of the formation.
Энфиаджян А.С. —
Sublimation psychology: Essence Coding Theory and Sympho-electronic music as tools for deep psychotherapy in art-humanitarian practice
// Психология и Психотехника. – 2014. – № 2.
– С. 167 - 172.
DOI: 10.7256/2454-0722.2014.2.10893
Читать статью
Аннотация: The article addresses the need for a new direction of psychology known as “sublimation psychology”, prerequisites for the creation of which have emerged in the scientific discoveries of the last decades in the fields of psychoneuroendocrinology, psychoneurology and psychogenetics. In the context of developing sublimation psychology, we have investigated the various properties and characteristics of “Sympho-Electronic Music” (SEM) – a new musical genre, which has a strong essence impact potential. We analyze the advantages of using SEM in the deep-essence psychotherapy of art-humanitarian practice (AHP), based on the implementation of the major principles and fundamental medical and psychological aspects of Essence Coding Theory (ECT). Primarily, the article uses a complex methodological concept, in which the basal toolkit of holistic meta-heuristic ECT doctrine takes a central, key position. We show a fundamental difference of sublimation psychology from all other areas of psychology, expressed by its explicit focus on the scope of various ethical attributions and aesthetic competencies implemented in AHP. In the context of developing various aspects of AHP, we introduce new concepts, such as “essence code”, “essence psycho-neuroendocrine status”, “essence R-E neuroprocessing”, “essence genome-hormonal reception”, “essence transmutation”, “vital information system”, “ethical levels”, “passionary-evolutionary ethics”, “sublimation aesthetics”, “exo-psychological control”, “dormant genomic programs”, “matrix of essence standards”, “detector of essence errors”, “code of spiritual rank”, “aesthetic-sublimation insight”, “immortalization index”, “noematic theurgy” and others.We have identified reasons for which the psychotechnics of art-humanitarian practice should use music created with digital technology, and especially the music of the pioneering genre SEM, closely associated with such new musicological concepts as “timbre-keeping”, “emotive typology of timbre”, “class of organs”,“sympho-electronic organ”, “sonoristic analysis”, “sonoristic matrix”, “sonoristic bench mark”, “sacral acoustics”, “coding-numeric score”, “coding-numeric aesthetics”, etc.