Рус Eng Cn Перевести страницу на:  
Please select your language to translate the article


You can just close the window to don't translate
Библиотека
ваш профиль

Вернуться к содержанию

Философия и культура
Правильная ссылка на статью:

Э.Г. Панаиотиди Музыкальная выразительность: свойство или "неустранимая метафора"?

Аннотация: существует довольно широкий консенсус относительно представления о том, что семантическую основу музыки составляет субъективная сфера, эмоции и чувства человека. Но что мы конкретно подразумеваем, характеризуя музыку, не являющуюся наделенным сознанием существом, как веселую или грустную? Влиятельная и оригинальная концепция британского ученого Роджера Скрутона предлагает следующий ответ на этот вопрос. Эмотивные характеристики музыки метафоричны, причем эти метафоры неустранимы; они коррелируют не с объективными свойствами самой музыки, а с особым ментальным состоянием, которое не поддается вербализации. Критический анализ скрутоновской концепции, которому посвящена настоящая статья, подводит к выводу о необоснованности и спорности положений о конститутивной роли метафор в опыте музыкального восприятия и об их коррелировании с ментальным состоянием, обозначаемым Скрутоном как распознавание выражения.


Ключевые слова:

философия, эмоции, метафора, выражение, выразительные свойства, Скрутон, распознавание выражения, нравственное чувство, дистинкция звук-тон, эмотивные предикаты.

Abstract: There is quite a wide consensus that the semantic grounds of music are made up out of the subjective sphere, emotions and feelings of a person. But what exactly do we mean when we describe music as ‘jolly’ or ‘sad’ while music is not an alive creature? Powerful and original conception introduced by a British scientist Roger Scruton offers the following answer to this question. Emotive characteristics of music are very metaphoric, and these metaphors are ‘irremovable’; they are correlated not with the objective features of music but with a special state of mind which is not describable. Critical analysis of Scruton’s conception helps to make a conclusion about insufficiency and argumentativeness of provisions about the constructive role of metaphors in music perception and their correlation with the metal state described as the ‘recognition of expression’ by Scruton.


Keywords:

philosophy, emotions, metaphor, expression, expressive features, Scruton, recognition of expression, moral sense, distinction between the sound and tone, emotive predicates.


Эта статья может быть бесплатно загружена в формате PDF для чтения. Обращаем ваше внимание на необходимость соблюдения авторских прав, указания библиографической ссылки на статью при цитировании.

Скачать статью

Библиография
1. Кант Иммануил. Критика способности суждения. Сочинения: в 6-и тт. М.: Мысль, 1963-1966. Т. 5.
2. Boghossian Paul A. On Hearing the Music in the Sound: Scruton on Musical Expression // Journal of Aesthetics and Art Criticism 60 (1), 2002. P. 117-129.
3. Budd Malcolm. Musical Movement and Aesthetic Metaphors // British Journal of Aesthetics 43 (3), 2003. P. 209-223.
4. Budd Malcolm. Aesthetic Realism and Emotional Qualities of Music // British Journal of Aesthetics 45 (2), 2005. P. 111-122.
5. Davidson Donald. What Metaphors Mean // Inquiries into Truth and Interpretation, Oxford: Clarendon, 1982.
6. Dubiel Joseph. Uncertainty, Disorientation, and Loss as Responses to Musical Structure // Andrew Dell’Antonio (ed.), Beyond Structural Listening? Postmodern Modes of Hearing. Berkeley: University of California Press, 2004. P. 173-200.
7. Kivy Peter. The Corded Shell: Reflections on Musical Expression. Princeton N.J.: Princeton University Press, 1980.
8. Scruton Roger. The Aesthetic Understanding. Essays in the Philosophy of Art and Culture. Manchester: Carcanet Press, 1983.
9. Scruton Roger. Musical Movement: A Reply to Budd // British Journal of Aesthetics 44 (2), 2004. P. 185-186.
10. Scruton Roger. The Aesthetics of Music. Oxford: Oxford University Press, 1997.
11. Scruton Roger. Replies to Critics // British Journal of Aesthetics 49 (4), 2009. P. 451-461.
12. Zangwill Nick. Metaphor and Realism in Aesthetics // Journal of Aesthetics and Art Criticism 49 (1), 1991. P. 57-62
References
1. Kant Immanuil. Kritika sposobnosti suzhdeniya. Sochineniya: v 6-i tt. M.: Mysl', 1963-1966. T. 5.
2. Boghossian Paul A. On Hearing the Music in the Sound: Scruton on Musical Expression // Journal of Aesthetics and Art Criticism 60 (1), 2002. P. 117-129.
3. Budd Malcolm. Musical Movement and Aesthetic Metaphors // British Journal of Aesthetics 43 (3), 2003. P. 209-223.
4. Budd Malcolm. Aesthetic Realism and Emotional Qualities of Music // British Journal of Aesthetics 45 (2), 2005. P. 111-122.
5. Davidson Donald. What Metaphors Mean // Inquiries into Truth and Interpretation, Oxford: Clarendon, 1982.
6. Dubiel Joseph. Uncertainty, Disorientation, and Loss as Responses to Musical Structure // Andrew Dell’Antonio (ed.), Beyond Structural Listening? Postmodern Modes of Hearing. Berkeley: University of California Press, 2004. P. 173-200.
7. Kivy Peter. The Corded Shell: Reflections on Musical Expression. Princeton N.J.: Princeton University Press, 1980.
8. Scruton Roger. The Aesthetic Understanding. Essays in the Philosophy of Art and Culture. Manchester: Carcanet Press, 1983.
9. Scruton Roger. Musical Movement: A Reply to Budd // British Journal of Aesthetics 44 (2), 2004. P. 185-186.
10. Scruton Roger. The Aesthetics of Music. Oxford: Oxford University Press, 1997.
11. Scruton Roger. Replies to Critics // British Journal of Aesthetics 49 (4), 2009. P. 451-461.
12. Zangwill Nick. Metaphor and Realism in Aesthetics // Journal of Aesthetics and Art Criticism 49 (1), 1991. P. 57-62