Маслаков А.С. —
Дэвид Юм: от критики познания к новой гносеологии и этике
// Философская мысль. – 2018. – № 11.
– С. 31 - 46.
DOI: 10.25136/2409-8728.2018.11.27871
URL: https://e-notabene.ru/fr/article_27871.html
Читать статью
Аннотация: Объектом настоящей работы является философия Д. Юма в ее целостности, единстве и взаимосвязи всех ее частей, положений и блоков. Предметом выступает связь теории познания Д. Юма с его концепцией человека и социально-историческим познанием в целом в контексте ряда проблем современной гносеологии и философии и истории науки. Целью работы является анализ основных положений теории познания Д. Юма в рамках его общего учения о человеке и обществе в их связи с проблемами современного социогуманитарного знания. Методологически работа опирается на сравнительно-исторический подход, герменевтический анализ источников, а также на общенаучные методы аналогии, генерализации, абстрагирования, систематизации и другие. Итоги исследования следующие: 1) скептическая установка в теории познания используется Д. Юмом исключительно в методологическом, а не в онтологическом плане; 2) Д. Юм возвращает доверие как субъекту познания (с его привычками), так и объекту – то есть, природе, в контекст которой изначально включен человек; 3) сам человек как познающий субъект у оказывается не субстанциональной единицей, а конструктом интерсубъективного акта, производным «симпатии», связывающей его с другими людьми, прежде всего, через аффективную природу; 4) открытие изначальной социальности и интерсубъективности человеческого Я серьезно упрощает анализ как проблем этики, так и вопросов социально-экономического и политического развития, поскольку социально-институциональный порядок рассматривается как органическая часть природы человека; 5) все вышеуказанное позволяет Д. Юму весьма радикально переосмыслить возможности и функционал исторического познания.
Abstract: The object of this article is the philosophy of David Hume in its wholeness, unity and interrelation of all its sections, positions and fragments. The subject is the correlation of D. Hume’s theory of cognition with his concept of human and socio-historical cognition overall in the context of the problems of modern gnoseology, philosophy and history of science. The goal of the research lies in analyzing the basic positions of D. Hume’s theory of cognition within the framework of general doctrine on human and society and their relation to the issues of modern socio-humanitarian knowledge. Methodologically, the work leans on the comparative-historical approach, hermeneutic analysis of sources, as well as general scientific methods of analogy, generalization, abstracting, systematization, and others. The following conclusions were made: 1) the skeptical paradigm in theory of cognition is used by D. Hume’s exclusively from the methodological, rather than ontological standpoint; 2) D. Hume redeems confidence in the subject of cognition (with its customs), as well as in the object – in other words, nature that includes human in its context by default ; 3) human himself as the cognizing subject becomes not a substantial entity, but a construct of intersubjective act, derivative of “sympathy” that unites him with other people, first and foremost, through the affective nature; 4) revelation of the initial sociality and intersubjectivity of the human Self immeasurably simplifies the analysis of ethical problems, as well as the questions of socio-economic and political development, because the socio-institutional order is viewed as an organic part of human nature; 5) all of the aforesaid, allows D. Hume to quite drastically reconsider the capabilities and functionality of historical cognition.