Сычева Г.С. —
Эркки Мелартин: жизнь под знаком смерти, творчество во имя жизни
// PHILHARMONICA. International Music Journal. – 2023. – № 2.
– С. 33 - 40.
DOI: 10.7256/2453-613X.2023.2.40870
URL: https://e-notabene.ru/phil/article_40870.html
Читать статью
Аннотация: Объектом исследования данной статьи является финская музыкальная культура. Предметом исследования – жизнь и творчество композитора, педагога, дирижера и просветителя Эркки Мелартина (1875-1937).
Цель статьи: воссоздание личностного и творческого портрета Э. Мелартина как одного из выдающихся музыкантов Финляндии первой половины ХХ века. Автор подробно рассматривает биографию композитора в тесной взаимосвязи со всеми видами его деятельности, дает характеристику основных направлений композиторского творчества. Особое внимание автора уделено административной деятельности Э. Мелартина как руководителя Гельсингфорсского музыкального института (ныне – Академии имени Сибелиуса), его дирижерской и педагогической работе.
Основные выводы исследования: Эркки Мелартин внес колоссальный вклад в развитие культуры и музыкального профессионального образования в Финляндии; его внушительное композиторское наследие (при множестве влияний других композиторов и фольклора Карелии) имеет яркие и самобытные черты; Э. Мелартин является автором первой национальной оперы ("Айно") и первого масштабного национального балета ("Голубая жемчужина"). Среди его учеников: Аарре Мериканто, Юрьё Килпинен, Вяйне Райтио, Илмари Ханникайнен, Ууно Клами, Сулхо Ранта и Хельви Лейвиска – те, кто в дальнейшем составили цвет финской композиторской школы ХХ века. В статье впервые в отечественном музыкознании публикуются подробные сведения о жизни, творчестве и общественной деятельности композитора.
Abstract: The research object of this article is Finnish musical culture. The subject of the study is the life and work of composer, teacher, conductor, and educator Erkki Melartin (1875–1937). The purpose of the article is to recreate the personal and creative portrait of Melartin as one of Finland’s most outstanding musicians during the first half of the twentieth century. The author examines in detail the composer's biography in close connection with all types of his activities and describes the main directions of the composer's creativity. The author pays special attention to Melartin's administrative activities as the head of the Helsinki Music Institute (now the Sibelius Academy), his conducting, and his pedagogical work.
The main conclusions of the study are that Erkki Melartin made a tremendous contribution to the development of culture and musical professional education in Finland; his impressive compositional heritage (with many influences of other composers and Karelia folklore) has bright and distinctive features; Melartin is the author of the first national opera (Aino) and the first large-scale national ballet (Blue Pearl). Among his students: Aarre Merikanto, Yrjö Kilpinen, Vyane Raitio, Ilmari Hannikainen, Uuno Klami, Sukho Ranta, and Helvi Leiviskä —those who later formed the elite of the Finnish School of Composition in the twentieth century. The article, a first in Russian musicology, publishes detailed information about the composer's life, work, and social activities.
The main conclusions of the study: Erkki Melartin made a tremendous contribution to the development of culture and musical professional education in Finland; his impressive compositional heritage (with many influences of other composers and folklore of Karelia) has bright and distinctive features; E. Melartin is the author of the first national opera ("Aino") and the first large-scale national ballet ("Blue Pearl"). Among his students: Aarre Merikanto, Jurje Kilpinen, Vyane Raitio, Ilmari Hannikainen, Uuno Klami, Sulho Ranta and Helvi Leiviska – those who later formed the elite of the Finnish school of composition of the twentieth century. The article for the first time in Russian musicology publishes detailed information about the life, work and social activities of the composer.
Сычева Г.С. —
Эркки Мелартин: жизнь под знаком смерти, творчество во имя жизни
// PHILHARMONICA. International Music Journal. – 2023. – № 1.
– С. 12 - 17.
DOI: 10.7256/2453-613X.2023.1.43863
URL: https://e-notabene.ru/PHILHARMONICA/article_43863.html
Читать статью
Аннотация: Объектом исследования данной статьи является финская музыкальная культура. Предметом исследования – жизнь и творчество композитора, педагога, дирижера и просветителя Эркки Мелартина (1875-1937).
Цель статьи: воссоздание личностного и творческого портрета Э. Мелартина как одного из выдающихся музыкантов Финляндии первой половины ХХ века. Автор подробно рассматривает биографию композитора в тесной взаимосвязи со всеми видами его деятельности, дает характеристику основных направлений композиторского творчества. Особое внимание автора уделено административной деятельности Э. Мелартина как руководителя Гельсингфорсского музыкального института (ныне – Академии имени Сибелиуса), его дирижерской и педагогической работе.
Основные выводы исследования: Эркки Мелартин внес колоссальный вклад в развитие культуры и музыкального профессионального образования в Финляндии; его внушительное композиторское наследие (при множестве влияний других композиторов и фольклора Карелии) имеет яркие и самобытные черты; Э. Мелартин является автором первой национальной оперы ("Айно") и первого масштабного национального балета ("Голубая жемчужина"). Среди его учеников: Аарре Мериканто, Юрьё Килпинен, Вяйне Райтио, Илмари Ханникайнен, Ууно Клами, Сулхо Ранта и Хельви Лейвиска – те, кто в дальнейшем составили цвет финской композиторской школы ХХ века. В статье впервые в отечественном музыкознании публикуются подробные сведения о жизни, творчестве и общественной деятельности композитора.
Abstract: The research object of this article is Finnish musical culture. The subject of the study is the life and work of composer, teacher, conductor, and educator Erkki Melartin (1875–1937). The purpose of the article is to recreate the personal and creative portrait of Melartin as one of Finland’s most outstanding musicians during the first half of the twentieth century. The author examines in detail the composer's biography in close connection with all types of his activities and describes the main directions of the composer's creativity. The author pays special attention to Melartin's administrative activities as the head of the Helsinki Music Institute (now the Sibelius Academy), his conducting, and his pedagogical work.
The main conclusions of the study are that Erkki Melartin made a tremendous contribution to the development of culture and musical professional education in Finland; his impressive compositional heritage (with many influences of other composers and Karelia folklore) has bright and distinctive features; Melartin is the author of the first national opera (Aino) and the first large-scale national ballet (Blue Pearl). Among his students: Aarre Merikanto, Yrjö Kilpinen, Vyane Raitio, Ilmari Hannikainen, Uuno Klami, Sukho Ranta, and Helvi Leiviskä —those who later formed the elite of the Finnish School of Composition in the twentieth century. The article, a first in Russian musicology, publishes detailed information about the composer's life, work, and social activities.
The main conclusions of the study: Erkki Melartin made a tremendous contribution to the development of culture and musical professional education in Finland; his impressive compositional heritage (with many influences of other composers and folklore of Karelia) has bright and distinctive features; E. Melartin is the author of the first national opera ("Aino") and the first large-scale national ballet ("Blue Pearl"). Among his students: Aarre Merikanto, Jurje Kilpinen, Vyane Raitio, Ilmari Hannikainen, Uuno Klami, Sulho Ranta and Helvi Leiviska – those who later formed the elite of the Finnish school of composition of the twentieth century. The article for the first time in Russian musicology publishes detailed information about the life, work and social activities of the composer.