Волкова К.Б. —
Жанровое своеобразие романа короля Вачиравуда «Сердце юноши»
// Litera. – 2022. – № 7.
– С. 111 - 119.
DOI: 10.25136/2409-8698.2022.7.38491
URL: https://e-notabene.ru/fil/article_38491.html
Читать статью
Аннотация: Объектом данного исследования выступает анализ жанра романа «Сердце юноши» тайского короля Рамы VI Вачиравуда (1881-1925) – монарха, который стоял у истоков становления современной национальной литературы Сиама / Таиланда. Предметом оценки стали композиционно-стилистические особенности произведения короля-сочинителя. Новаторство Вачиравуда в области жанра позволило не только правдиво изобразить личные переживания главного героя произведения, но в то же время поставить важную проблему – человек и общество в эпоху глобальных перемен. Для детального анализа жанрового своеобразия романа использовались биографический, исторический и сравнительный методы.
Это первое оригинальное тайскоязычное эпическое произведение монарха, представляющее безусловный интерес и художественную ценность. Ранее роман не переводился на западные языки и не становился темой отдельного исследования как национальных тайских литературоведов, так и зарубежных.
В «Сердце юноши» Вачиравуд проявил себя как талантливый художник-новатор, создав оригинальный жанровый синтез: сентиментальный роман в письмах с элементами реалистического психологического романа. Форму западноевропейского сентиментального романа в письмах XVIII в. Вачиравуд использует для выражения актуальной проблематики – связь социального и личного в судьбе отдельного человека. На материале «Сердца юноши» исследуется сюжетно-композиционная организация эпистолярного романа, своеобразие типологических черт жанра (Предисловие, указание места и даты написания, обращение к адресату, подпись и др.), его хронотопа и отношений между героем – повествователем – автором, а также особенности изображения внутреннего мира главного героя и его духовной эволюции. Показано, что, унаследовав традицию европейской литературы XVIII – ХIХ вв., Вачиравуд предвосхитил в своем романе одно из доминантных линий развития тайской словесности ХХ в.
Abstract: The object of this study is the analysis of the genre of the novel "The Heart of a Young Man" by the Thai king Rama VI Vachiravudh (1881-1925) – the monarch who stood at the origins of the formation of modern national literature of Siam / Thailand. The subject of the evaluation was the compositional and stylistic features of the work of the king-composer. Vachiravudh's innovation in the field of genre allowed not only to truthfully depict the personal experiences of the protagonist of the work, but at the same time to pose an important problem – man and society in an era of global change. Biographical, historical and comparative methods were used for a detailed analysis of the novel's genre originality.
This is the first original Thai-language epic work of the monarch, which is of unconditional interest and artistic value. Previously, the novel was not translated into Western languages and did not become the subject of a separate study by both national Thai literary critics and foreign ones. In "The Heart of a Young Man", Vachiravud proved himself as a talented artist-innovator, creating an original genre synthesis: a sentimental novel in letters with elements of a realistic psychological novel. The form of the Western European sentimental novel in the letters of the XVIII century. Vachiravudh uses the connection of the social into the personal in the fate of an individual to express topical issues. Based on the material of "The Heart of a young Man", the plot and compositional organization of the epistolary novel, the originality of the typological features of the genre (Preface, indication of the place and date of writing, address to the addressee, signature, etc.), its chronotope and the relationship between the hero - narrator – author, as well as the features of the image of the inner world of the protagonist and his spiritual evolution are investigated. It is shown that, having inherited the tradition of European literature of the XVIII – XIX centuries, Vachiravud anticipated in his novel one of the dominant lines of development of Thai literature of the twentieth century.