Джабраилова А.Ш. —
От архетипа к симулякру
// Философия и культура. – 2018. – № 4.
– С. 72 - 77.
DOI: 10.7256/2454-0757.2018.4.25968
URL: https://e-notabene.ru/fkmag/article_25968.html
Читать статью
Аннотация: Статья посвящена архетипу как формообразующему элементу культуры и анализирует его изменение с течением времени. Показано взаимодействие творящей силы архетипа и секуляризующей силы симулякра на конкретных примерах изменений культурных явлений, установок. Этнический танец и традиционные украшения рассмотрены как архетипы культуры и анализируется тенденция их трансформации в симулякры. Сопоставление "архетип - симулякр" основывается на тесной связи данных понятий с платоновской Идеей, но автор статьи делает акцент на позитивном аспекте симулякра, каким его видел Ж. Делёз. Автором использован полипарадигмальный подход, включающий диалектический метод, феноменологический метод, рассматривающий архетип как феномен и душу культуры. Также использованы принципы герменевтического анализа, раскрывающего невербальные языки выражения культуры. Новизна исследования заключается во введении пары противодействующих сил архетипа и симулякра в качестве инструмента анализа культурных явлений. Его применение показывает эффективность обращения к культуральному бессознательному для положительного влияния на развитие и сохранение самобытности культуры. Предлагается рассмотреть активизацию архетипа, лежащего в основе культурных явлений, как способ противодействия симуляции и бездумному подражанию.
Abstract: This article is dedicated to the morphogenic element of culture and analyzes its transformation within passage of time. The author demonstrates the interaction between the creating force of the archetype and secularizing force of the simulacrum on the specific examples of transformations of the cultural phenomena and orientations. Ethnic dance and traditional ornaments are viewed as the archetypes of culture; the tendency of their transformation into simulacrums is subjected to analysis. The comparison of “archetype – simulacrum” is based on the close relation of these two concepts with Plato’s Idea, but the author make an accent on the positive aspect of simulacrum marked by G. Deleuze. The author applies poly-paradigm approach that includes dialectical and phenomenological methods, and considers archetype as a phenomenon and soul of the culture. The article also uses the principles of hermeneutic analysis that reveals the nonverbal languages of manifestation of the culture. The scientific novelty consists in introduction of the pair of opposing forces of the archetype and simulacrum as an instrument for analyzing the cultural phenomena. It application demonstrates the effectiveness of referring to the cultural unconscious for positive influence upon the development and preservation of the uniqueness of culture. It is suggested to examine the activation of archetype underlying the foundation of cultural phenomena as a method of counteracting simulation and thoughtless imitation.